Pogoda

Stacja pogodowa Dzikowiec

Legenda

Kierunek wiatru odpowiedni do startu
Kierunek wiatru, przy którym start może być utrudniony
Kierunek wiatru nieodpowiedni do startu
 Porywy wiatru


Opis ze strony Stowarzyszenia Paralotniowego Sudety

Startowisko Dzikowiec (800 m npm.) znajduje się w Górach Kamiennych, kilka kilometrów na południe od miejscowości Boguszów-Gorce. Polana startowa zlokalizowana jest przy górnej stacji kolei linowej. Na start można dostać się koleją linową lub piechotą, wykorzystując jedną z istniejących leśnych nartostrad.

Uwaga na odbywające się niemal non-stop zjazdy downhillowe rowerzystów.

Najlepszy kierunek startów – 45°

Na Dzikowcu lata się w dość dużym zakresie kierunków wiatru dzięki dyszy o szerokich ścianach, na których przy odchyłkach występuje żagiel. Ale najlepszym wiatrem jest wiatr północno-wschodni NE 45°.

Inne użyteczne kierunki

Użyteczny zakres wiatrów dzięki dyszy zawiera się w granicach od 0 do 75°.

Lądowisko

Lądowisko znajduje się 900 m na wschód od startowiska na łące u podnóża góry, przy drodze gruntowej prowadzącej z Dzikowca do miejscowości Unisław Śląski. Elewacja: 603 m n.p.m. Łąka o rozmiarach ok. 40×40 m. Przy podchodzeniu z kierunków wschodnich należy zwrócić baczną uwagę na przebiegającą trakcję elektryczną. Po wylądowaniu sprzęt należy pakować w NW narożniku.

Stacja pogodowa Chełm

Legenda

Kierunek wiatru odpowiedni do startu
Kierunek wiatru, przy którym start może być utrudniony
Kierunek wiatru nieodpowiedni do startu
 Porywy wiatru


Opis ze strony: Stowarzyszenia Cumulus24

Położenie: Grybów koło Nowego Sącza

Opis terenu:

Deniwelacja: 100 m
kierunki wiatru: NW, N, NE
najlepszy kierunek: 320-10 stopni, siła wiatru 3-4 m/s

Dojazd łatwy pod  samą górę tam podejście spokojnym krokiem 10 min.

Startowisko w lesie, przecinka o umiarkowanym nachyleniu, możliwość rozłożenia max 3 glajtów. Start łatwy, ale NIENADAJĄCY SIĘ DLA POCZĄTKUJĄCYCH, przy starcie  skupić się na kontroli  i utrzymywaniu kierunku  przy wyjściu z przecinki bo jest wąska wielu już tam zahaczyło i zawisło na gałęziach. Po starcie z reguły odbijamy w lewo  i na tej części zbocza się wozimy, na żaglu może cię wynieść na jakieś 200-250m, terma bardzo fajnie tam pracuje. Jest to jedno z najlepszych miejsc do latania w naszym „menu”. Lądowiska: zaraz pod góra pełno łąk, jak się nie zabierzesz to nie ma problemu z wyjściem nawet kilka razy, najprościej wszystko spakować do plecaka i tak wychodzić, wyjście z tzw. kalafiorem jest bardzo męczące i się nie opłaca. Jest to startowisko jak i teren wokół prywatny, bardzo często można tam spotkać właściciela, który jest bardzo życzliwy dlatego uszanujmy to nie śmiecąc i nie niszcząc.

Stacja pogodowa Działy

Legenda

Kierunek wiatru odpowiedni do startu
Kierunek wiatru, przy którym start może być utrudniony
Kierunek wiatru nieodpowiedni do startu
 Porywy wiatru


Położenie: Korczyna koło Krosna

Rodzaje możliwych lotów: zloty, żagiel, termika

Opis terenu:
deniwelacja: 50 m;
korzystne kierunki wiatrów: S-SSW.

Działy koło Krosna są bardzo popularnym startowiskiem, znajdującym się około 50 km na południe od Rzeszowa oraz zaledwie 10 km od Krosna. Jest ono usytuowane na północnej ścianie kotliny Jasielsko-Krośnieńskiej oddzielającej pogórze Dynowsko-Strzyżowskie na północy od Beskidu Niskiego i Bieszczadów zachodnich na południu.

Działy mogą być zakwalifikowane jako krawężnik, ze względu na niedużą deniwelację wynoszącą od 50 do 60 metrów. Pomimo tego, przy odpowiednio mocnym i stałym wietrze o szybkości 5~6 m/s umożliwiają one wykonywanie bardzo przyjemnych lotów żaglowych nawet mało doświadczonum pilotom. Najlepsze warunki do latania trwają tam jesienią, zimą i wczesną wiosną. W typowo termicznym sezonie letnim nie są tak często uczęszczane. Charakter krawężnikowaty wymaga (niestety) do zabrania się utrzymywania się blisko stoku i porastających go drzew. Jeżeli ktoś ma awersję, lub złe wspomnienia z nimi związane to będzie miał niepowtarzalna okazję do walki z własnymi słabościami :). Zbocze nie jest równe, lecz jest „przeorane” mniejszymi bądź większymi parowami i grzbietami. Należy zwracać na to baczną uwagę, gdyż przy odchyłkach wiatru pilot może zostać przyduszony w lokalnej zawietrznej tworzącej się za taką przeszkodą a docelowo może nie dolecieć do lądowiska!

Jeżeli chodzi o stopień trudności to aktualnie Działy można polecić zdecydowanej większości pilotów. Start jest łatwy, z szerokiej łąki. Pomimo tego, że startuje się de facto na linię lasu to po ostatniej akcji porządkowej została utworzona, znajdująca się nieco na prawo bardzo szeroka przecinka umożliwiająca bezproblemowe zrobienie zlota nie mając na tyle wysokości aby wyjść nad drzewa (wcześniej oznaczało by to dendrologię). Nieco więcej uwagi wymaga lądowisko, którę choć duże wymaga rozplanowania podejścia do lądowania (nie da się zlecieć na krechę). Przede wszystkim jest ono w większości niewidoczne ze startu, w dodatku jest w pewnej części dość pochyłe a przez jego środek przechodzi droga i rów z którym miałem już osobiście do czynienia. Najłatwiej jest podchodzić od wschodu (z prawego kręgu), gdyż lądujemy pod nachylony stok i ryzyko przelecenia lądowiska jest dużo mniejsze. Jeżeli jednak wieje z odchyłką wschodnią (co oczywiście zmusza do podchodzenia z lewego kręgu), to należy rozplanować to w taki sposób aby przyziemić przed rowem lub tuż za nim. Przelecenie lądowiska może stworzyć problemy, gdyż za nim znajduje się skarpa, drzewa i linie nn. Generalnie cała okolica jest dość intensywnie porośnięta drzewami oraz „przeorana” liniami zasilającymi i telefonicznymi. Lądowanie w innym miejscu niż na szczycie i „dedykowanym” lądowisku może być problemem.

Wobec powyższego Działy nie są w mojej opinii dobrym miejscem na początkową naukę latania. Ryzyko kontaktu z drzewem albo rowem jest dość duże. Ćwiczenia naziemne są oczywiście możliwe ale należy liczyć się z tym, że przy mocniejszym podmuchu wiatru pilot może wystartować metodą Harriera, czyli zostać poderwany pionowo w powietrze (dwukrotnie sprawdzone na sobię). Na Działy przyjeżdża bardzo wiele osób i w sytuacji tłoku w powietrzu, dodatkowa obecność zieleninki przeżywającej ekscytacje pierwszym w życiu lotem z pewnością nie poprawia bezpieczeństwa wykonywania lotów. Większość istotnych parametrów startowiska została zawarta w tabeli znajdującej się poniżej.

Ważna uwaga! Duża łąka, ogrodzona drewnianym płotem (aktualnie nieco podniszczonym), znajdująca się na prawo od startu jest własnością pewnego doktora z miasta stołecznego Warszawy. Pomimo tego, że kiedyś to właśnie z tamtąd odbywały się starty (jest równiejsza i większa, choć bardziej stroma) to aktualnie jakiekolwiek osoby postronne, w tym paralotniarze mają tam surowy zakaz wstępu. Oczywiście w praktyce sprawa ta wygląda nieco inaczej, lecz spotkanie z właścicielem działki bądź jego ochroniarzami może nie być przyjemne, także radzę wziąć ostrzeżenie na poważnie!

Informacje o stacji

Stacja pogodowa o znaku SR8WXO jest zainstalowana na startowisku paralotniowym „Działy” zlokalizowanym w miejscowości Korczyna koło Krosna. Działa ona w oparciu o amatorską sieć APRS (Automatic Position Reporting System), używającą do przesyłania danych częstotliwości 144.800MHz leżącej w paśmie 2m przeznaczonym dla krótkofalowców. Dzięki wykorzystaniu istniejącej (i w większości rejonów Polski dobrze rozwiniętej) sieci radiowej, stacja nie wymaga bezpośredniego dostępu do Internetu. Odczyty są nadawane z wykorzystaniem protokołu AX.25 i następnie retransmitowane przez węzły sieci, pełniące funkcję swoistych routerów. Docelowo, dzięki węzłom mającym połączenie z Internetem trafiają do ogólnoświatowej sieci serwerów APRS-IS. Mogą one być z tamtąd pobierane „na żywo”, przez połączenie telnetem na adres IP wybranego serwera. Dodatkowo istnieje bogata biblioteka oprogramowania umożliwiającego wizualizację danych przesyłanych w sieci. Począwszy od strony www.aprs.fi używającej do tego celu mapy Google Maps, przez oprogramowanie okienkowe działające w MS Windows i Linux aż po narzędzie APRS2RRD, używane w tym konkretnym przypadku. Nawiązuję ono połączenie z siecią APRS-IS i pobiera z niej dane wybranej stacji pogodowej. Następnie, dzięki programowi RRDTool zapisuje je w bazie danych typu Round Robin oraz kreśli stosowne wykresy. Na koniec odświeżana jest strona WWW zawierająca dane numeryczne i graficzne.

Koszt uruchomienia takiej takiej stacji, pracującej w oparciu o tą samą technologię wynosi około 700~800pln. Jest on zależny od konkretnego przypadku i obejmuję zakup anemometru, sterownika mikroprocesorowego, radiotelefonu wraz z anteną, zasilacza oraz stosownej skrzynki. W niektórych przypadkach koszty mogą ulec zmianie na skutek skomplikowanego montażu i cen dostępnego sprzętu. Oprogramowanie APRS2RRD oraz ParaSOFT pełniące role firmware kontrolera stacji, zostało stworzone przeze mnie i jest darmowe do użytku przez krótkofalowców i paralotniarzy do celów niezarobkowych.

Opis: Mateusz Lubecki

Stacja pogodowa Skrzyczne

Legenda

Kierunek wiatru odpowiedni do startu
Kierunek wiatru, przy którym start może być utrudniony
Kierunek wiatru nieodpowiedni do startu
 Porywy wiatru


Stacja meteo dostępna pod adresem: http://skrzyczne.pogoda.cc/

Położenie: Szczyrk koło Bielska-Białej

Rodzaje możliwych lotów: zloty, żagiel, termika

Opis terenu:
deniwelacja: 650 m;
wyciąg krzesełkowy;
korzystne kierunki wiatrów: E, N, W;.

Start wschodni [E]: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 200 m trasą narciarską FIS (Czarną) w kierunku północnym. Stromy stok umożliwiający latanie na żaglu przy stosunkowo słabym wietrze. Startowisko odnowione, poszerzone i wyrównane dzięki ogromnej pracy BSP.

Start północny „FIS”: Zaraz obok startu wschodniego z trasy narciarskiej. Podłoże gładkie trawiasto-kamieniste. Po lewej stronie plot i wyciąg orczykowy. Ze względu na niekorzystny kształt zbocza żagiel raczej nie występuje (wiatr N). Turbulencja przy silnym wietrze. Na wprost startu las, ale wyraźnie niżej.

Start północno-zachodni [NNW] „Kaskada”: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 200 m trasą narciarską Kaskada (Czerwoną). Po prawej stronie płot (siatka druciana) i wyciąg orczykowy, po lewej drewniana barierka (już niejeden w nią przyłożył). Możliwe loty żaglowe na północno-zachodnim i zachodnim zboczu Skrzycznego.

Start zachodni: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 300 m trasą narciarską Ondraszek (niebieską), z trasy skręcamy w przecinkę w lewo pod górę, wychodzimy na karczowisko. Start wyłącznie alpejką (konieczny wiatr). Na wprost startu las w małej odległości (częste przypadki zdobywania sprawności dendrologa). Możliwe loty żaglowe na zboczu zachodnim i północno-zachodnim. Możliwa silna turbulencja szczególnie przy odchyłce wiatru południowo-zachodniej (zawietrzna od Małego Skrzycznego).

Lądowiska:

„Kaimówka” (Kaimowe pole) – oznaczone rękawem koło wyciągu orczykowego oraz inne laki przylegające do Szczyrku na stokach Skrzycznego. W okresie letnim unikać lądowania na nie skoszonej trawie („w szkodzie”). Uwaga na stojaki do suszenia siana i dziury w ziemi po nich. W dni termiczne bywa tu bardzo turbulentnie. Należy uważać na kierunek wiatru, który często jest inny, niż na górze i czasami zmienia się szybko (termika). Kierunek wiatru można zwykle ocenić po dymach z kominów. Znane są przypadki „wykręcenia” się z małej wysokości znad lądowiska.

Szczyrk górny – alternatywne lądowisko, które może być dobrym wyborem gdy zbyt dużo osób podchodzi do lądowania na Kaimówce. Duża, szeroka i płaska łąka. Przy mocniejszym wschodnim wietrze jest ono też mniej osłonięte drzewami mogącymi generować rotor. Znajduje się na zachód od Kaimówki, pod koniec pasma pól ciągnących się wzdłuż północnego stoku Skrzycznego. Koordynaty to 49.700183, 19.000706

Dojazd: Samochodem – z Bielska-Białej do Szczyrku, tam prosto główną drogą aż do stacji kolejki linowej (po lewej stronie), wiele parkingów w pobliżu. Autobusem – z dworca autobusowego w Bielsku-Białej co godzinę lub częściej kursuje autobus w kierunku na Szczyrk-Salmopol, który zatrzymuje się koło stacji kolejki.

Ocena terenu: Chyba najlepsze miejsce do turystycznego i wyczynowego latania w Polskich górach.

Zaplecze socjalne: Szczyrk jest jedną z najlepiej rozwiniętych pod tym względem miejscowości (uwaga na ferie zimowe – wtedy może być trudno coś znaleźć). Miejsce glajciarskie – u Tadka – dom, w którym wynajmuje pomieszczenia szkoła latania, bardzo blisko stacji kolejki.

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118