W ciągu ostatnich trzech miesięcy odnotowano dwa incydenty na starszych uprzężach wyposażonych w klamry CLICK-LOCK (HSi10) na taśmie piersiowej. Klamry otworzyły się samoczynnie pod obciążeniem podczas lotu. Jeden przypadek miał miejsce podczas wykonywania SATa (taśma piersiowa była naciągnięta, ponieważ pilot opierał się o taśmy nośne z jednej strony). W drugim przypadku najprawdopodobniej pilot wiszący na taśmach udowych oparł się taśmę piersiową.
Firma Finsterwalder przeprowadziła badanie techniczne i doszła do następujących wniosków: metalowe haczyki mogą ulec wyrobieniu z powodu częstych obciążeń w różnych kierunkach, jakim poddawana jest taśma piersiowa. To może obniżyć wytrzymałość klamry, która może się otworzyć pod dużym obciążeniem. Z tego powodu Finsterwalder ograniczył czas użytkowania ww. klamer do 4 lat, jeżeli są zastosowane w taśmie piersiowej. Producenci uprzęży zostali już o tym poinformowani.
Do tej pory nie odnotowano przypadków samoczynnego otwarcia się klamer typu T-LOCK, jednak ich mechanizm jest podobny do tego w klamrach CLICK-LOCK, w związku z czym może w nich wystąpić podobna wada.
Finsterwalder wzywa użytkowników uprzęży z klamrami typu CLICK-LOCK (HSi10) lub T-LOCK w taśmach piersiowych do sprawdzenia ich czasu użytkowania – można to zrobić sprawdzając datę testu na tabliczce znamionowej. Jeżeli wynosi on więcej niż 4 lata, to uprząż nie jest zdatna do lotu i należy skontaktować się z jej producentem.
Skrócony czas użytkowania klamer CLICK-LOCK i T-LOCK dotyczy jedynie tych zastosowanych w taśmach piersiowych uprzęży paralotniowych. W pozostałych przypadkach, gdzie występuje jedynie obciążenie statyczne, czas użytkowania wynosi 10 lat.
Opisane klamry były stosowane w przynajmniej jednym modelu uprzęży przez następujących producentów: Advance, AVA Sport, APCO, Finsterwalder & Charly, KARPO FLY, SKY Paragliders, SkyTrekking, SOL, Woody Valley. Ponadto takie klamry stosowane są także w uprzężach do PPG kilku producentów.
Finsterwalder GmbH
Pagodenburgstr.8,
81247 München
04.06.2016
Źródło: www.dhv.de