Przyszedł okres, kiedy wielu pilotów wybiera się w Dolomity, aby w spokojniejszej już jesiennej termice poszurać stabilem o skalne ściany, przelecieć wzdłuż majestatycznych Tre Cime, a może nawet wylądować na Marmoladzie. Wszyscy, którzy w najbliższym czasie planują wybrać się w ten region, powinni zapoznać się z obowiązującymi tam nowymi zasadami, opublikowanymi tydzień temu przez komisję bezpieczeństwa Włoskiej Federacji Lotniowej i Paralotniowej (FIVL).
Służby ratownicze działające w regionie Dolomitów (Canazei, Col Rodella, Pordoi, Marmolada) na okrągło zgłaszają problemy, jakie sprawiają im piloci, którzy zakłócają pracę helikopterom ratunkowym, nie odlatując z miejsc, w których wydarzył się wypadek. Sytuacja jest na tyle poważna, że władze rozpatrują zamknięcie regionu dla lotów swobodnych, jeżeli sytuacja nie ulegnie poprawie.
Z tego powodu zostały ustalone poniższe zasady bezpieczeństwa, których piloci latający w Dolomitach mają bezwzględnie przestrzegać.
- Należy zapisać sobie numer ratunkowy we Włoszech: 118.
- Od bieżącego roku zostaje uruchomiony w regionie kanał radiowy do celów bezpieczeństwa. Należy mieć cały czas nasłuch na specjalnym kanale nazwanym „8-16”, czyli kanale 8 PMR z tonem CTCSS 16 (częstotliwość 446,09375 MHz + ton 114,8 Hz). Będzie on wykorzystywany do przekazywania instrukcji podczas akcji ratowniczych oraz do komunikacji związanej z bezpieczeństwem. Nie wolno go używać do żadnych innych celów, niż tych związanych z bezpieczeństwem. Radia PMR są tanie i lekkie – można do tego celu nabyć radio używane – będzie to najtańszy sprzęt ratowniczy w twoim zestawie. Możliwość nawiązania kontaktu w sytuacjach awaryjnych jest bardzo istotna.
- Jeżeli zobaczysz helikopter (czerwony bądź żółty), odleć przynajmniej 2 km od miejsca, w którym odbywa się akcja ratownicza.
- Przekaż swoim znajomym na częstotliwości, której razem używacie, że też powinni odlecieć przynajmniej 2 km.
- Jeżeli nie możesz się z nimi porozumieć radiowo, załóż uszy, aby zasygnalizować, że powinni opuścić ten obszar.
- Nie przelatuj przed helikopterem pozostającym w zawisie. Może ci się wydawać, że helikopter dotarł do miejsca wypadku, kiedy tak naprawdę czeka on, aby latający swobodnie (w tym i ty) przestali mu blokować drogę do miejsca docelowego.
- Każdy pilot latający w regionie Dolomitów musi mieć ze sobą czerwoną i zieloną świecę dymną. Można je nabyć na stacji kolei linowej Col Rodella (a także przez internet za kilka złotych). Jeżeli masz wypadek i potrzebujesz pomocy medycznej, użyj flary czerwonej. Jeżeli masz wypadek i nie potrzebujesz pomocy medycznej, użyj flary zielonej i złóż swoje skrzydło.
Kanał „8-16” jest włoskim projektem, który ruszył w 2012 roku. Jego celem było stworzenie ogólnokrajowego kanału radiowego, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa w górach. Służy między innymi do nadawania informacji o warunkach pogodowych, stanie szlaków górskich czy pokrywy śnieżnej. Przez tą częstotliwość można komunikować się ze schroniskami górskimi, które dołączyły do projektu. Natomiast w sytuacjach awaryjnych służy ona do komunikacji między ratownikami górskimi a poszkodowanym. Działa ona już w wielu miejscach i na wielu startowiskach można napotkać stosowne tablice informacyjne.