Z Gekon Glide Club otrzymaliśmy opracowaną instrukcję dla pasażerów tandemów. Publikujemy ją tu jako wzór do opracowania własnych instrukcji, a przy okazji może ona być wskazówką do tego jak rozwiązać pewne problemy w tandemowych lotach holowanych.
Informacje wstępne
- Lot paralotnią, pomimo że organizatorzy dokładają wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo (organizacja startu, sprawność sprzętu, kwalifikacje pilota, Wyciągarkowego i Kierownika Startu, ocena warunków meteorologicznych), pozostaje czynnością potencjalnie niebezpieczną.
- Lot może odbywać się przy wietrze 0-5 m/s, bez gwałtownych podmuchów termicznych, bez opadów i w stabilnych warunkach pogodowych.
- W typowych warunkach maksymalna wysokość lotu to ok. 200-300 m, a czas trwania – ok. 5 minut. W warunkach sprzyjających (noszenia termiczne) lot może być znacznie wyższy i dłuższy. Przy silnym wietrze możliwe jest wykonanie przelotu i wylądowanie z dala od miejsca startu (nawet w odległości kilkunastu km).
- Minimalny wiek pasażera to 10 lat. Dla pasażerów niepełnoletnich wymagana jest zgoda opiekuna prawnego.
- Dopuszczalny zakres wagowy pasażera to 30 – 120 kg.
- Pasażer powinien posiadać sprawność fizyczną, pozwalającą na krótki bieg podczas startu oraz lądowania.
- Pasażer powinien posiadać wygodne obuwie, pozwalające na bieg i dostatecznie wysokie, aby zabezpieczać staw skokowy przed urazami (najlepiej – sięgające za kostkę). Niedopuszczalne jest używanie klapek, sandałów, szpilek itp.
- Lot musi odbywać się w kasku.
- Pasażer powinien ściśle stosować się do poleceń pilota. Niedopuszczalne jest wykonywanie jakichkolwiek czynności bez polecenia bądź akceptacji pilota.
- Podczas lotu pilot komunikuje się z obsługą naziemną poprzez radiotelefon i słuchawki w jego hełmie, co tylko częściowo słyszane jest dla pasażera. Przed wykonaniem jakiegokolwiek polecenia pasażer powinien mieć pewność, że jest ono skierowane do niego.
- Jeśli podczas lotu pasażer chce przekazać jakąś informację pilotowi, powinien odwrócić głowę maksymalnie w bok i mówić głośno i wyraźnie. Wypowiedzi pasażera skierowane w przód zazwyczaj są dla pilota, ze względu na szum wiatru, niezrozumiałe.
Przebieg lotu
- Przed startem pasażer przechodzi krótki instruktaż.
- Po założeniu uprzęży, kasku i podczepieniu do liny oraz sprawdzeniu tego przez Kierownika Startu pasażer czeka na polecenia pilota.
- Polecenie „Jazda”, wydane przez pilota jest przeznaczone dla Kierownika Startu.
- Polecenie „Jazda, jazda, jazda”, wydane przez Kierownika Startu jest przeznaczone dla wyciągarkowego.
- Pasażer powinien rozpocząć bieg po usłyszeniu od pilota polecenia „Biegnij”. Długość i szybkość biegu zależą głównie od siły wiatru. Jeśli nie ma wiatru, konieczne może być przebiegnięcie 30-50 m. Jeśli wiatr jest silny (4-5 m/s), może wystarczyć przebiegnięcie tylko 2-3 kroków.
- Po oderwaniu się od ziemi pasażer powinien kontynuować bieg w powietrzu, będąc przygotowanym na ewentualne ponowne opadnięcie na ziemię, wynikające z elastyczności liny lub ew. jej zerwania. Pasażer może przerwać bieg w powietrzu po wzniesieniu się na ok. 10 m, będąc jednak nadal przygotowanym na natychmiastowe jego wznowienie.
- ABSOLUTNIE NIEDOPUSZCZALNE I BARDZO NIEBEZPIECZNE JEST PRZERYWANIE BIEGU I WSIADANIE W UPRZĄŻ BEZ POLECENIA PILOTA! MOŻE TO SKUTKOWAć OBRAŻENIAMI NÓG W PRZYPADKU PONOWNEGO OPADNIęCIA PARALOTNI NA ZIEMIę TUŻ PO STARCIE!
- Wsiadanie w uprząż odbywa się po osiągnięciu wysokości ok. 30 m, na polecenie pilota „Wsiadaj”. Aby wsiąść w uprząż należy podkurczyć i podnieść nogi, lekko odchylić się do tyłu, a następnie płynnie i symetrycznie podsunąć obiema rękami siedzisko uprzęży do przodu. Pilot może w tym pomóc, podsuwając siedzisko pasażera nogami.
- Podczas holu pasażer nie powinien wykonywać żadnych gwałtownych ruchów.
- Pod koniec holu, na polecenie pilota „Wyczepiaj”, pasażer powinien płynnie, bez szarpania pociągnąć za uchwyt wyczepu.
- NIEDOPUSZCZALNE JEST WYCZEPIENIE BEZ POLECENIA PILOTA!
- Pasażer może uzyskać możliwość sterowania paralotnią (wraz z pilotem lub samodzielnego) wyłącznie podczas lotu swobodnego – (po wyczepieniu się z holu, ale przed rozpoczęciem podejścia do lądowania), po wcześniejszym uzgodnieniu. Ruchy sterówkami powinny być płynne, niezbyt głębokie i zsynchronizowane z przechyłami ciała (zakręt w lewo: płynne przechylenie ciała w lewo i równoczesne płynne pociągnięcie lewej sterówki).
- Na komendę pilota „Wysuń nogi”, na wysokości ok. 30 m, pasażer powinien wysunąć nogi z uprzęży i przygotować się do lądowania.
- Po dotknięciu ziemi pasażer powinien starać się utrzymać na nogach, wykonując dobieg.
- Na komendę pilota „W prawo zwrot” pasażer powinien wykonać zwrot o 180 stopni.
- W przypadku zerwania liny podczas holu może być konieczne odejście od typowej procedury lotu, np. wcześniejsze wyczepienie, wcześniejsze podejście do lądowania, brak wsiadania do uprzęży. Należy być na to przygotowanym i ściśle stosować się do poleceń pilota.
- Zdjęcie kasku dopuszczalne jest dopiero po odpięciu zapięć uprzęży lub odczepieniu jej od skrzydła.