Damian Janiszewski nadesłał swój opis procedury zgłaszania lotów do Służby Informacji Lotniczej (FIS) i związanych z tym doświadczeń.
Zgłaszanie lotów do FIS
Przykład startowisko w Łomnej (Łomianki) na północ od Warszawy.
Mamy w rejonie lotnisko Babice i lotnisko w Modlinie. Każdy kto tam choć raz latał wie, że ruch jest spory. Łomianki (i w sumie cała trasa gdańska) są oficjalną i stałą trasą dolotową do Babic. Łomianki noszą symbol Lima. (Więcej o tym tutaj: http://www.lotnisko-babice.pl/atz.php).
Jak wygląda przestrzeń powietrzna w waszej okolicy zawsze można zobaczyć na stronce (znanej i lubianej) http://www.amc.pata.pl/ a dalej elementy przestrzeni powietrznej. Można tam zobaczyć, że nad Łomiankami i całą okolicą jest TMA od 560 m AMSL (czyli 560m nie od poziomu gruntu a od umownego poziomu morza – czyli startując w Łomiankach odejmujemy od tego ok 70m)
Można też zobaczyć, że Łomianki i cała okolica należą do FIS Olsztyn: (tel. 022 574 55 88 – ja mam wbite do komórki oraz częstotliwość radiowa 118,775 MHz). Podział przestrzeni powietrznej i namiary na poszczególne regiony FIS wraz z telefonami oraz częstotliwościami radiowymi są także dostępne na stronie http://www.amc.pata.pl/
Po co zgłaszać loty do FIS i jak to robić?
FIS (ja tak to widzę) nie jest organem kontrolującym a informacyjnym i porządkującym to co się w powietrzu dzieje. Powiem z własnego doświadczenia:
Jak latam sam, albo w towarzystwie bez łączności radiowej swoje radio (Yeasu VX-2) ustawiam na nasłuch częstotliwości FIS. Wiele razy słyszałem, jak operator/informator/kontroler zgłaszał do przelatujących statków powietrznych aktywność paralotniarzy z napędem w rejonie. Jak ma zgłoszone loty robi to z wyprzedzeniem – informując.
Przykład (prawdziwy):
Kontroler: Informuje o aktywności paralotniarzy z napędami pomiędzy Nowym Dworem Mazowieckim a Łomiankami do wysokości 350 AMSL
Samolot: Zrozumiałem, brak widoczności.
A dosłownie 10 s później, widocznie pilot po otrzymaniu informacji zaczął się rozglądać:
Samolot: A już widzę kolegów, bezpieczna separacja, kieruje się na Babice.
Takich przykładów mogę podać sporo. Nasza obecność jest naprawdę jednym z ważniejszych komunikatów w eterze. Zgłaszają ją i kontrolerzy FIS do samolotów ale i samoloty do kontrolerów.
Np.
Samolot: „Zgłaszam obecność paralotniarza po południowej stronie Wisły
na południe od NDM wysokość ok 300amsl”.
FIS: Dziękuję, przyjmuje. Loty zgłoszone.
Jak zgłaszać lot do FIS?
Trwa to ok 30 sekund, odbywa się anonimowo.
Dzwonimy na telefon FIS np. Olsztyn 022 – 574 55 88
Pilot: Dzień dobry, chciałem zgłosić loty na paralotni z napędem pomiędzy Łomiankami (Lima) a Nowym Dworem Mazowieckim do wysokości (np.) 350m AMSL (i tej wysokości musimy przestrzegać gdyż jest podawana w eterze) od g. 18 do zachodu słońca. Możliwy przelot z Łomianek w kierunku Nowego Dworu. Zakończenie lotów zgłoszę.
FIS: Dziękuje, zgłoszenie przyjęte, życzę miłego lotu.
Należy podkreślić, ze po zakończeniu lotów trzeba zadzwonić i zgłosić zakończenie lotów. Jeżeli o tym zapomnimy ponosimy ryzyko uruchomienia akcji poszukiwawczo-ratunkowej na nasz koszt. I to wszystko.
FIS wie, jak FIS wie to wiedzą i samoloty. To co opisałem wyżej pochodzi tylko z mojego doświadczenia „operacyjnego” jeżeli ktoś chce dodać więcej informacji – będę bardzo wdzięczny.
Jeżeli ktoś chce się o coś zapytać: tel do mnie 691 741 351
Pozdrawiam
Damian
www.janiszewski.pl
damian(at)janiszewski.pl
Jeszcze raz aktualne telefony ( z dnia 26 04 2010 )
FIS Warszawa [119,450]
+48 22 574-55-85,
faks +48 22 574-75-86
FIS Gdańsk [127,150]
+48 22 574-74-85
+48 58 340 74-85
faks +48 22 574-74-86,
FIS Kraków [119,275]
+48 22 574-75-85,
+48 12 639-75-85,
faks +48 22 574-75-86,
FIS Poznań [126,300]
+48 22 574-73-85,
+48 61 896-73-85
faks +48 22 574-75-86,
FIS Olsztyn [118,775]
+48 22 574-5588,
faks +48 22 574-75-86
SAR
Służba Poszukiwania i Ratownictwa
+48 22 682-89-11
BOZ EPWA
Składanie, potwierdzanie, zgłaszanie zmian, zamykanie planów lotu.
+48 22 574-71-73
METEO
Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych Warszawa-Okęcie
+48 22 846-06-82
ATIS EPWA [120,45 MHz]
Automatyczny lotniskowy głosowy terminal pogodowy lotniska Okęcie
+48 22 650-21-11
ASM-3
Telefoniczna informacja o zajętości przestrzeni
+48 22 574-57-33