Weszło w życie rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie klasyfikacji statków powietrznych. (Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie o klasyfikacji statków powietrznych. Opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 89 poz. 592).
Miło mi poinformować, iż jest to pierwszy akt prawny wydany po konsultacjach i opiniach Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego. Niemal wszystkie uwagi PSP zostały w rozporządzeniu uwzględnione.
Paralotnia zalicza się teraz do ultralekkich statków powietrznych i urządzeń objętych obowiązkiem uzyskania innego niż świadectwo zdolności do lotu dokumentu dopuszczającego do wykonania lotu, skoku lub użycia ustanowionym przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust 2 Prawa Lotniczego.
Jest to swego rodzaju „degradacja” w hierarchii statków powietrznych, ale degradacja która cieszy, bo oddala niebezpieczeństwo biurokratycznych wymagań przy produkcji i sprzedaży paralotni.
Do historii odchodzi wywodzący się z prehistorii paralotniarstwa RSH. Na jego miejsce mamy spadochronowy system ratowniczy.
Przyjęto nową zaproponowaną przez PSP definicję paralotni. Jest to obecnie „urządzenie latające bez napędu, o powierzchniach nośnych pozbawionych elementów zapewniających im sztywność”.
Mamy ponadto:
- paralotnie z napędem – paralotnię wyposażoną w zespół napędowy, przeznaczoną do startu pieszego,
- motoparalotnię – paralotnię wyposażoną w zespół napędowy i podwozie oraz,
- paraplany czyli motoparalotnie o masie pustego statku powietrznego powyżej 70 kg, wyposażone w skrzydło, nieprzeznaczone do startu pieszego (z definicją paraplanu PSP nie ma nic wspólnego).
Wprowadzone zmiany nie mają dla pilotów istotnego praktycznego znaczenia. Powinny cieszyć producentów i handlowców bo oddalają od nich groźbę przeprowadzania skomplikowanych i kosztownych procedur. Zmiany te pokazują tendencje do maksymalnego ograniczenia biurokratycznych wymagań dotyczących paralotniarstwa. Jak widać sprawy postępują we właściwym kierunku. Następnym celem który będzie realizowało PSP, jest wyłączenie paralotniarzy z personelu lotniczego.