System FTV
Podczas obecnych Mistrzostw Polski używany jest system punktacji ze współczynnikiem FTV. Poniżej krótkie wytłumaczenie, jak on działa.
FTV – Fixed Total Validity
System FTV służy do odrzucania najsłabszego wyniku pilota podczas zawodów, a dokładnie najsłabszego x% jego punktów. Jest on obecnie coraz częściej używany na zawodach paralotniowych i lotniowych, także na najważniejszych imprezach, jak mistrzostwa świata i Europy, czy PWC. Taka punktacja ma zachęcić pilotów do podejmowania większego ryzyka na trasie (w sensie wyniku), oddzielania się od grupy i szukania własnych pomysłów na konkurencję. Latać na przedzie i samemu jest o wiele trudniej, dlatego FTV częściowo niweluje to ryzyko.
A jak działa, najlepiej wytłumaczyć na przykładzie. (Tam, gdzie jest mowa o „jakości dnia” chodzi o współczynnik, jaki został wyliczony dla danego dnia przez formułę GAP – czyli jak dobrze została ułożona konkurencja. W skrócie: jakość 1 oznacza, że był to bardzo dobry dzień i wielu przyleciało do mety. Jakość poniżej 1 oznacza, że do mety nie doleciał nikt, bo albo trasa została źle ułożona, albo warunki uległy pogorszeniu).
Powiedzmy, że mamy 4 konkurencje:
T1 – jakość 0,5: pilot A otrzymuje 500 pkt., pilot B otrzymuje 200 pkt.
T2 – jakość 1,0: pilot A otrzymuje 300, pilot B otrzymuje 1000
T3 – jakość 0,5: pilot A otrzymuje 500, pilot B otrzymuje 350
T4 – jakość 1,0: pilot A otrzymuje 800, pilot B otrzymuje 600
Jeżeli można by odrzucać np. co drugi najsłabszy wynik pilota, to pilot A otrzymałby 1300 pkt. (T3+T4), a pilot B 1600 pkt. (T2+T4), czyli pilot B by wygrał całe zawody, pomimo, że pilot A był lepszy od niego w 3 konkurencjach.
A jak zadziała FTV na poziomie 50% (co odpowiada odrzucaniu co drugiej konkurencji)?
Każdy pilot uzyska 50% całkowitej wartości zawodów, czyli:
(0,5 + 1,0 + 0,5 + 1,0) * 50% = 1,5
1) Określamy “procentowy” wynik pilota w każdej konkurencji
Pilot A: T1 – 100%, T2 – 30%, T3 – 100%, T4 – 80%.
Pilot B: T1 – 40%, T2 – 100%, T3 – 70%, T4 – 60%.
2) Układamy wyniki procentowe w kolejności od najwyższego.
Pilot A: T1 (100%), T3 (100%), T4 (80%), T2 (30%)
Pilot B: T2 (100%), T3 (70%), T4 (60%), T1 (40%)
3) Uwzględniamy wyniki do momentu uzyskania wartości FTV zawodów (czyli 1,5), doliczając części niektórych wyników.
Pilot A będzie miał wliczone 2,5 konkurencji:
wartość: T1 (0,5) + T3 (0,5) + T4*0.5 (0,5) = 1,5
punkty: 500 + 500 + 800*0.5 = 1400 pkt.
Pilot B będzie miał wliczone 2 konkurencje:
wartość: T2 (1,0) + T3 (0,5) = 1,5
punkty: 1000 + 350 = 1350 pkt.
W systemie FTV pilot A wygra z pilotem B (bo wygrał z nim 3 konkurencje).
Czyli podsumowując: FTV daje pilotom większą możliwość samodzielnego latania, a jednocześnie niweluje niedoskonałości zwykłego odrzucania najgorszych konkurencji.