Firma Dudek wydała ważne ostrzeżenie na temat dokręcania deltek, które w sumie dotyczy wszystkich paralotni. Niedawno miało miejsce zdarzenie z udziałem paralotni Hadron Duo 34 i wózka dwuosobowego. Według relacji pilota do zdarzenia doszło, gdy w momencie wyjścia ze stromej spirali deltka z rzędu „A” po lewej stronie rozgięła się i wysunęła z taśmy nośnej. Po oględzinach paralotni stwierdzono całkowite rozgięcie deltki rzędu „A” po stronie lewej z nakrętką zamocowaną na jej gwincie górnym.
Stwierdzono również deformację deltki w rzędzie „B”, która nastąpiła najprawdopodobniej w skutek gwałtownego przejęcia większości obciążenia po rozgięciu się deltki „A”. Deltka w rzędzie „B” była dokręcona w taki sposób, że jej dolny gwint w dużej części wystawał poza nakrętkę (a więc była przekręcona). Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić że deltka w rzędzie „A”, po wymianie linek, została skręcona w podobny, nieprawidłowy sposób.
Na górnym gwincie deltka posiada kołnierz zabezpieczający, chroniący przed nadmiernym skręceniem (przekręceniem). Użycie zbyt dużej siły podczas dokręcania deltki może w skrajnych przypadkach doprowadzić do zerwania tego zabezpieczenia oraz do zniszczenia gwintu.
Skręcanie uprzednio rozgiętej deltki, gdy został zwiększony dystans pomiędzy gwintem dolnym a górnym, będzie prowadzić do pojawienia się gwintu pod nakrętką, co również jest oznaką nieprawidłowego skręcenia.
prosimy się z nim zapoznać