Latanie w Nepalu

Nepal staje się coraz popularniejszym miejscem wśród polskich pilotów na spędzenie naszej zimy. Poniżej kilka porad dotyczących wyjazdu do tego kraju.

fot. Stan Radzikowski
fot. Stan Radzikowski

Co należy mieć przy sobie wybierając się do Nepalu na latanie:

USD lub EUR. Lepiej znane są tu USD ale przyjmą EUR.

Korzyść wynikająca z posiadania EUR polega także na łatwiejszym przeliczaniu cen z waluty lokalnej:
1usd = 78 nrp
1eur = 105 nrp

Oczywiście działają bankomaty (jak tylko jest prąd).

Około 8 paszportowych zdjęć. Prawie do wszystkiego tu trzeba mieć zdjęcie, nawet jak kupujesz kartę sim do telefonu (do tego jeszcze odciski palców).

Kathmandu:

Jest kantor na lotnisku przed sektorem do wizy. Kurs nie jest najlepszy, ale nie ma bardzo jak kupić NRP poza Nepalem, warto wymienić około 50 EUR na wydatki w Katmandu. Trzeba wypełnić 2 formularze wizowe na lotnisku, jeden formularz jest o rozmiarze A4 a drugi jest o polowe mniejszy. Do tego jedno zdjęcie paszportowe.  Zależnie od rodzaju wizy jej koszt wynosi od 30-100 USD (1miesiąc-3miesiące).

Taxi jak w innych krajach można wziąć na lotnisku bez obaw, że zwiedzimy przy okazji całe Indie. Zapłacicie około 500nrp (5eur) za przejazd do Thamel (główne miejsce dla turystów gdzie znajdziecie wszystkie hotele,
sklepy itd.). Można powiedzieć ile chcecie wydać za nocleg i kierowca zawiezie cię w takie miejsce. Ceny w Kathmandu wynoszą od 10-30 USD za noc.

Spacerując po sklepach w Kathmandu jak się coś spodoba to nie kupujcie, bo w Pokharze znajdziecie to samo za pół ceny.

Kathmandu-Pokhara

Do Pokhary można się dostać w następujący sposób:

Autobus lokalny, duży tłok, bez klimy . Jeżdżą nimi mieszkańcy reprezentujący różny poziom higieny. Nie dla osób ze słabym żołądkiem. Ceny zaczynają się od 10 USD. Czas podróży 7-7.5 h .
Autobus turystyczny, wygodny, klima, TV, obiad tylko dla turystów. Koszt około 15-20usd, czas podróży 7-7.5 h.
Prywatny samochód, lokalny kierowca normalnie z dość dobrym autem. Koszt około 100 USD, czas podróży  4-4.5 h.
Samolot najszybciej i najwygodniej.

Koszt od 75 USD do 100 USD, czas podróży około 25min (warto sprawdzić prognozy, agenci sprzedadzą wam bilet, nawet jak loty będą odwołane żeby zarobić różnicę pomiędzy ceną biletu a jego zwrotem). Wszystkie te opcje można omówić z recepcja w hotelu. Oni załatwią wszystko za was.

Pokhara

Na miejscu jest dużo możliwości noclegowych: Hotele od 3-20 EUR za noc. Można załatwić nocleg prywatnie poza hotelem za około 30-40 eur za miesiąc. Jedzenie: duże śniadanie można kupić od 80 nrp (około 0.80 EUR ), ale też można zapłacić 10 eur wszystko, zależy od tego, gdzie i co się je.

Spokojnie można się zmieścić w 10eur za nocleg/jedzenie dziennie.

Przed lataniem jest parę rzeczy, które trzeba załatwić:

  1. Na lotnisku w Pokharze trzeba wykupić pozwolenie CAAN na latanie.
  2. W mieście karta NAA  w biurze Nepal Aeronatical Association.
  3. W Blue Sky Paragliding kartę IPPI.

Na to wszystko trzeba przeznaczyć pierwszy dzień ponieważ tu wszystko działa na czasie Nepalskim.

Wyjazd na górę, latanie, lądowanie

Wyjazd na górę:
Taxi maja ustalona cenę 700nrp (7 EUR) za kurs, nie ma znaczenie ile osób się zmieści.
Można tez czekać na głównym skrzyżowaniu i jak jakaś firma jedzie i ma miejsce to zabiorą za 200nrp (2 EUR)

Startowiska: na Sarangkot jest miejsce na około 12 glajtów na pięciu startowiskach, ogólnie piloci nietandemowi startują po tandemach.
Latanie zaczyna się od godziny10.30-11.00 (nie ma latania przed 10.00 bez zgody lotniska).

O tej porze roku latanie bardzo łagodne, bez turbulencji i stacjonarne kominy codziennie w tych samych miejscach.

Lądowiska: są trzy oficjalne (Sunrise, Bluesky, Paranova).
Sunrise ma najwięcej miejsca i jest najbliżej miasta,

Paranova jestnajdalej od miasta ale jest najłatwiejsze do lądowania jak jest jakaś zmiana kierunku wiatru.

Bluesky jest najmniejsze i dość trudne dla osób, które nie maja dużego doświadczenia w lądowaniu na punkt.
Miejscowi pomocnicy pakują glajty za 20nrp i robią to tak jak sobie życzysz (komorami, na połówki itd) dodatkowo po drugim dniu juz cię pamiętają i wiedza jaką metodę składania glajta preferujesz.

O około 17.00 – 17.30  już jest po lataniu. Czas na obiad na mieście i jakąś imprezę. Z zagospodarowaniem wolnego czasu nie ma tu najmniejszego problemu.

Ważne informacje:

  1. Nie ma latania przed 10.00 bez zgody lotniska około 5km od Sarangkot!
  2. Latamy w CTR. Od 10.00 kształt CTRu się zmienia dla nas, warto  zobaczyć sobie na mapy w google.  Południowa polowa jeziora jest dla nas  zakazana, bo tamtędy podchodzą samoloty do lądowania!
  3. Bez licencji, ubezpieczenia, karta NAA, CAAN, IPPI nie ma latania!

Stanisław Radzikowski

Karolina Kocięcka

Członek zarządu PSP. Zajmuje się częścią sportową – organizuje m.in. Paralotniowe Mistrzostwa Polski oraz niektóre edycje PLP. Prowadzi dział bezpieczeństwa, gdzie zbierane są dane dot. zdarzeń niebezpiecznych. Jest głównym administratorem strony PSP.

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118