Zakończenie PLMP sezonu 2015 i nowe otwarcie na sezon 2016
17 października w auli Urzędu Miasta Płocka odbyło się zakończenie PLMP sezonu 2015. Dziękujemy przybyłym pilotom na tą uroczystość, to dzięki wam właśnie ta impreza ma sens i cieszy nas organizatorów, że przybyliście, mimo tak kiepskiej pogody. A przede wszystkim dziękujemy Wam za udział w zawodach i ich bezpieczny przebieg.
Dziękujemy organizatorowi Darkowi Bógdałowi z całą ekipą Płocką za przygotowanie tej gali – było wspaniale. Dziękujemy za gościnę w auli Urzędu Miasta Płock i udział w gali Romanowi Siemiątkowskiemu – zastępcy Prezydenta Płocka.
Dziękujemy wszystkim organizatorom lokalnych edycji, a zaczęliśmy w Rudnikach, potem był Pińczów i Elbląg. Dzięki waszemu wsparciu zawody mieliśmy gdzie przeprowadzić, wiemy, że poświęciliście dużo czasu, aby się przygotować na przyjęcie zawodników i Wielkie Wam za to Dzięki.
Dziękujemy Adamowi Pasce i Marcinowi Krakowiakowi za pracę kierownika sportowego na tych zawodach.
Trofea ligowe i medale uroczyście wręczyli Karolina Kocięcka, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, w imieniu Aeroklubu Polskiego członek Zarządu Adam Paska i Dyrektor Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej Jan Chrobociński.
A zwycięzcami ligi zostali:
W Klasie PF-1 (start z nóg jednoosobowy)
- Jacek Ciszkowski
- Paweł Radziszewski
- Jarosław Pałdyna
W klasie PL-1 (wózki jednoosobowe)
- Bernard Buczek
- Wojciech Bógdał
- Tomasz Dembczyński
W klasie PL-2/PF-2 (wózki dwuosobowe)
- pil. Tomasz Krotecki, naw. Ewelina Krotecka
- pil. Daniel Walkowiak, naw. Roman Walkowiak
- pil. Jarosław Balcerzewski, naw. Magdalena Kłos
Fot. Paweł Lojak Kozarzewski, RiverFly Płock i Mirosława Górska
Nowości na sezon 2016
Tym samym zamknęliśmy trzeci sezon funkcjonowania Polskiej Ligi MotoParalotniowej. Te trzy lata pozwoliły nam na nabranie doświadczeń i identyfikację celów i potrzeb tej formy edukacji i rywalizacji zawodniczej.
Dlatego przyszedł czas na zmiany – wzięliśmy pod uwagę głosy pilotów rozpoczynających swoją przygodę w lataniu w zawodach i ich edukacyjny charakter, co było głównym założeniem. Teraz klasyfikacja będzie wyłącznie w kategorii „amatorów” zawodów ligowych i dla nich pozostaje PLMP. Ulegnie zmianie zakres konkurencji – główna zmiana to wykreślenie z rywalizacji ligowej slalomów i uproszczenie nawigacji (np. większe cylindry, brak deklaracji czasowych). Dokładny regulamin zostanie opracowany do rozpoczęcia sezonu 2016.
Teraz najważniejsze: udział w Polskiej Lidze MotoParalotniowej (PLMP) jest to klasyfikacja otwarta „amatorska”, wymagamy od pilota posiadania aktualnych i zgodnych z klasą uprawnień, ubezpieczeń, sprawnego sprzętu i systemu ratunkowego, nic więcej.
Natomiast w ramach prowadzenia tych samych zawodów powołany zostaje po raz pierwszy MotoParalotniowy Puchar Polski, klasyfikacja wyłącznie w konkurencjach klasycznych bez slalomów.
I oddzielnie Slalomowy MotoParalotniowy Puchar Polski, wyłącznie konkurencje slalomowe.
Aby wziąć udział w Slalomowym czy Klasycznym Pucharze Polski zawodnik musi posiadać dodatkowo Licencję Sportową FAI wydaną przez Aeroklub Polski. A to dlatego, że prawa do udzielenia organizacji Pucharu Polski i Mistrzostw Polski posiada Związek Sportowy, którym jest w dyscyplinach lotniczych Aeroklub Polski i aby wziąć udział w tych zawodach, wymagane jest posiadanie Licencji Sportowej.
Można już zauważyć, że Puchar Polski jest to już inna ranga zawodów, będzie dla części zawodników, którzy chcą brać udział w rywalizacji z najlepszymi i walczyć o miejsce w rankingu pucharowym. A dla tych co mają jeszcze większe aspiracje sportowe, będzie to droga do Kadry Narodowej.
Teraz najważniejsze, przy pierwszej rejestracji na zawodach ligowych wymagane będzie określenie się w jakim rankingu uczestnik chce być klasyfikowany, po pierwszym sklasyfikowaniu nie będzie już możliwości dokonania zmiany. Oznacza to że jak wybierzemy Puchar Polski, to nie będzie już można przenieść się do klasyfikacji w Polskiej Lidze MotoParalotniowej i odwrotnie.
Pozostaje nam teraz w okresie zimowym wykonać pracę w przygotowaniu regulaminów, dopracować zasady punktacji i określić zakresy konkurencji dla poszczególnych rankingów. Będzie trochę więcej pracy dla prowadzących zawody, ze względu na oddzielne liczenie punktacji dla poszczególnych rankingów. Mam nadzieję, że damy radę i będzie miał kto to wykonać.
Zawodnikom i przyszłym kandydatom na zawodników pozostaje sporo czasu na przemyślenia i przygotowanie się odpowiednio do sezonu 2016, do czego gorąco zachęcamy i zapraszamy. Podsumowując, w dalszym ciągu liga będzie miała charakter edukacyjny i przez zmianę formy pozwoli oddzielnie klasyfikować pilotów z mniejszym doświadczeniem, a oddzielnie doświadczonych zawodników.
Robimy nowe otwarcie, mam nadzieję, że spełnimy oczekiwania większości uczestników zawodów.