Bezpieczeństwo

Nowe zasady lotów w Dolomitach

Przyszedł okres, kiedy wielu pilotów wybiera się w Dolomity, aby w spokojniejszej już jesiennej termice poszurać stabilem o skalne ściany, przelecieć wzdłuż majestatycznych Tre Cime, a może nawet wylądować na Marmoladzie. Wszyscy, którzy w najbliższym czasie planują wybrać się w ten region, powinni zapoznać się z obowiązującymi tam nowymi zasadami, opublikowanymi tydzień temu przez komisję bezpieczeństwa Włoskiej Federacji Lotniowej i Paralotniowej (FIVL). Czytaj dalej

Woody Valley – komunikat bezpieczeństwa

Woody Valley wydało komunikat bezpieczeństwa dotyczący lekkich klamer zamontowanych na taśmach piersiowych w ich uprzężach, a także w niektórych uprzężach Swinga i Icaro (pełna lista na dole artykułu). W większości zgłaszanych przypadków klamry nie można była otworzyć po zapięciu, jednak zdarzyły się także przypadki samoczynnego otwarcia klamer po wystartowaniu z powodu wadliwego działania jednego z bocznych przycisków, służących do odblokowywania klamry. Czytaj dalej

Latanie w tłoku, czyli jak latać i się nie zderzać

Niestety tu trzeba zacząć od przepisów lotniczych. Stare powiedzenie pilotów mówi że są one pisane krwią. A tak nawiasem mówiąc to coraz więcej w tych przepisach urzędniczego potu, niż krwi pilotów. Piloci paralotniowi są osobami, które w powietrzu znalazły się najczęściej w sposób nagły i niespodziewany. Kurs najczęściej jest krótki, a wiedza w nim zdobyta nie zdąży się przełożyć na praktykę i doświadczenie. Takie osoby są ukształtowane poza lotnictwem i zasady wykute przez sto lat praktyki lotniczej są im zupełnie obce. Czytaj dalej

Zalecany sposób podpinania wyczepu do taśm paralotni

Firma Dudek Paragliders określiła sposób, w jaki należy łączyć swój wyczep służący do holowania paralotni z paralotnią. Zgodnie z zaleceniem należy to robić poprzez kwadrat zakręcany przełożony przez ucho wyczepu i ucho taśm paralotni. Taki sposób łączenia zabezpiecza przed przenoszeniem dodatkowych obciążeń od holu poprzez karabinek i wszystkie siły pochodzące od holu kierowane są bezpośrednio do ucha paralotni. Czytaj dalej

Uszkodzenie V-taśmy

Po użyciu zapasu na połączeniu ucha zapasu z V-taśmą pilot zauważył lekkie przetopienia. Uszkodzeniu uległa głównie tkanina którą było obszyte ucho zapasu. Taśma nośna nie została przetopiona. Zapas z V-taśmą był połączony węzłem. Prawdopodobnie węzeł był na tyle luźny, że zaciskając się wytworzył poprzez tarcie tyle ciepła, że przetopiona została tkanina zabezpieczająca taśmę nośną. Czytaj dalej

Nowe zagrożenia – kamera na kasku

Filmowanie z powietrza w ostatnich latach stało się dużo łatwiejsze dzięki ofercie na rynku miniaturowych kamer na tyle małych i lekkich, że można je przyczepić praktycznie do wszystkiego. No i piloci korzystają z tej możliwości czepiając kamerkę gdzie się da. W zależności od potrzeby mocują ją tak, aby oglądać na filmie siebie, albo pokazywać jak wygląda lot oczami pilota. Do tej drugiej perspektywy najczęściej wykorzystuje się mocowanie kamery do kasku. Wraz ze zwiększeniem się liczby pilotów z tak umocowanymi kamerkami zaczął się pojawiać nowy rodzaj sytuacji niebezpiecznych, których przyczyną jest zaplątanie się linek paralotni z mocowaniem kamery. Czytaj dalej

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118