Poradniki

Historia Polskiego Paralotniarstwa – Piotr Dudek

Wszyscy rodzice próbują ustrzec swoje dzieci przed niebezpieczeństwami czyhającymi na każdym kroku. Pedofile, narkotyki materiały wybuchowe…Nigdy nie wiemy, co spotkają nasze pociechy na swojej drodze, ale wszyscy usiłujemy przewidzieć niebezpieczeństwa. Rodzice czternastoletniego Piotrusia nie przewidzieli, że ich pociecha spotka starszego od siebie spadochroniarza Jacka Grochowskiego. Pokazał on małemu Piotrusiowi jaką fajną zabawą może być latanie na starym spadochronie przy silnym wietrze po przywiązaniu się liną do drzewa. Było to w roku 83 ubiegłego wieku. Czytaj dalej

Pierzyński Wojtek – historia Dynamita

Może najpierw wyjaśnię skąd wzięła się ksywka Dynamit. Działo się to zanim Wojtek zaczął latać. Ksywkę ta nadal mu dyrektor Aeroklubu Warszawskiego w czasach, kiedy w 1988 roku zaczął swoja przygodę ze spadochroniarstwem. Wojtek mieszkał niedaleko poligonu wojskowego, zbierał tam różne ciekawe rzeczy( petardy i inne materiały pirotechniczne) i w pewna sylwestrowa noc spędzaną w gronie skoczków spadochronowych w Aeroklubie Warszawskim dal popis swego dawnego hobby…reszty łatwo się domyśleć. Czytaj dalej

Jaki napęd wybrać?

Często na Grupie Dyskusyjnej pojawiają się tego typu pytania:

W jaki napęd powinienem zainwestować? Co mi polecacie na początek? Na silniku Solo, czy też innym? Jak z trwałością tych motorków, ich ewentualnym serwisem, łatwością obsługi, łatwością odpalania. Jak kupować używany napęd, na co zwracać uwagę przy kupnie? Czytaj dalej

Rozbieg ze skrzydłem

Rozbieg jest fazą startu, która zaczyna się od wyciągnięcia skrzydła nad głowę, a kończy w momencie oderwania od ziemi. Robicie to aby rozpędzić skrzydło względem powietrza do prędkości oderwania was od ziemi. I tu ciekawostka. Człowiek na długich dystansach może biec z prędkością 20 km/h, a sprintem około 40 km/h. Prędkość przeciągnięcia skrzydła znajduje się w okolicach 22 km/h, a prędkość trymowa, z którą skrzydło zazwyczaj szybuje to około 36 km/h. Czytaj dalej

Kupujemy uprząż

Najłatwiej mają zakochani. Oczywiście muszą się zakochać w jakimś konkretnym modelu uprzęży. Wtedy ich wybór będzie zdeterminowany przekonaniem, że dokonują najlepszego wyboru idąc za głosem serca. Cała reszta dokonująca zakupu za pomocą rozumu a nie serca ma przed sobą do wykonania ciężką pracę zrozumienia budowy i działania uprzęży. Myślę, że warto podjąć się tego wysiłku. Czytaj dalej

Testy CEN

Powstaje od wielu lat nowy standard w testowaniu glajtów. Ma on w sobie łączyć doświadczenia DHV i Afnora. Takie połączenie niemieckiej precyzji i francuskiego temperamentu. Albo odwrotnie. Dla kogo tworzone są te testy? Oczywiście dla pilotów, jeśli tylko potrafią z tych testów skorzystać. Bo w nowym euroteście trzeba będzie zadać sobie trud i sprawdzić jakie próby wypadły gorzej dla naszego skrzydła. Czytaj dalej

Paralotniowa Mapa Polski – wersja testowa

Paralotniowa Mapa Polski – wersja testowa – przeznaczona dla GPSów Garmin.

Powstaniu mapy towarzyszyła idea, aby stworzyć łatwą w użytkowaniu i przyjazną paralotniarzowi pomoc, dzięki której swobodnie latający paralotniarz będzie mógł unikać zarówno miejsc dla niego niebezpiecznych, jak i zakazanych. Obszar mapy obejmuje przestrzeń sklasyfikowaną jako G (czyli od GND do 2895,6 m. n.p.m.) znajdującą się nad terytorium Polski. Czytaj dalej

Akronalina

Podczas wykonywania figur akrobacyjnych na paralotni, ciało pilota poddawane jest jego fizycznym limitom wytrzymałości. Po raz pierwszy została napisana praca której przedmiotem są takie zmienne jak adrenalina, bicie serca, i przeciążenia. Wśród „latającycych świnek” które poddały się testom są takie nazwiska jak Markus Gründhammer i Michael Nesler. Czytaj dalej

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118