Nowe zasady lotów w Dolomitach

Przyszedł okres, kiedy wielu pilotów wybiera się w Dolomity, aby w spokojniejszej już jesiennej termice poszurać stabilem o skalne ściany, przelecieć wzdłuż majestatycznych Tre Cime, a może nawet wylądować na Marmoladzie. Wszyscy, którzy w najbliższym czasie planują wybrać się w ten region, powinni zapoznać się z obowiązującymi tam nowymi zasadami, opublikowanymi tydzień temu przez komisję bezpieczeństwa Włoskiej Federacji Lotniowej i Paralotniowej (FIVL).

Służby ratownicze działające w regionie Dolomitów (Canazei, Col Rodella, Pordoi, Marmolada) na okrągło zgłaszają problemy, jakie sprawiają im piloci, którzy zakłócają pracę helikopterom ratunkowym, nie odlatując z miejsc, w których wydarzył się wypadek. Sytuacja jest na tyle poważna, że władze rozpatrują zamknięcie regionu dla lotów swobodnych, jeżeli sytuacja nie ulegnie poprawie.

Z tego powodu zostały ustalone poniższe zasady bezpieczeństwa, których piloci latający w Dolomitach mają bezwzględnie przestrzegać.

  1. Należy zapisać sobie numer ratunkowy we Włoszech: 118.
    logo118
  2. Od bieżącego roku zostaje uruchomiony w regionie kanał radiowy do celów bezpieczeństwa. Należy mieć cały czas nasłuch na specjalnym kanale nazwanym „8-16”, czyli kanale 8 PMR z tonem CTCSS 16 (częstotliwość 446,09375 MHz + ton 114,8 Hz). Będzie on wykorzystywany do przekazywania instrukcji podczas akcji ratowniczych oraz do komunikacji związanej z bezpieczeństwem. Nie wolno go używać do żadnych innych celów, niż tych związanych z bezpieczeństwem. Radia PMR są tanie i lekkie – można do tego celu nabyć radio używane – będzie to najtańszy sprzęt ratowniczy w twoim zestawie. Możliwość nawiązania kontaktu w sytuacjach awaryjnych jest bardzo istotna.
    cartello_informativo
  3. Jeżeli zobaczysz helikopter (czerwony bądź żółty), odleć przynajmniej 2 km od miejsca, w którym odbywa się akcja ratownicza.
    elisoccorso
  4. Przekaż swoim znajomym na częstotliwości, której razem używacie, że też powinni odlecieć przynajmniej 2 km.
  5. Jeżeli nie możesz się z nimi porozumieć radiowo, załóż uszy, aby zasygnalizować, że powinni opuścić ten obszar.
  6. Nie przelatuj przed helikopterem pozostającym w zawisie. Może ci się wydawać, że helikopter dotarł do miejsca wypadku, kiedy tak naprawdę czeka on, aby latający swobodnie (w tym i ty) przestali mu blokować drogę do miejsca docelowego.
  7. Każdy pilot latający w regionie Dolomitów musi mieć ze sobą czerwoną i zieloną świecę dymną. Można je nabyć na stacji kolei linowej Col Rodella (a także przez internet za kilka złotych). Jeżeli masz wypadek i potrzebujesz pomocy medycznej, użyj flary czerwonej. Jeżeli masz wypadek i nie potrzebujesz pomocy medycznej, użyj flary zielonej i złóż swoje skrzydło.

    flaraczerw
    www.sklep-militarny.com.pl

Kanał „8-16” jest włoskim projektem, który ruszył w 2012 roku. Jego celem było stworzenie ogólnokrajowego kanału radiowego, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa w górach. Służy między innymi do nadawania informacji o warunkach pogodowych, stanie szlaków górskich czy pokrywy śnieżnej. Przez tą częstotliwość można komunikować się ze schroniskami górskimi, które dołączyły do projektu. Natomiast w sytuacjach awaryjnych służy ona do komunikacji między ratownikami górskimi a poszkodowanym. Działa ona już w wielu miejscach i na wielu startowiskach można napotkać stosowne tablice informacyjne.

tablica_italia

Karolina Kocięcka

Członek zarządu PSP. Zajmuje się częścią sportową – organizuje m.in. Paralotniowe Mistrzostwa Polski oraz niektóre edycje PLP. Prowadzi dział bezpieczeństwa, gdzie zbierane są dane dot. zdarzeń niebezpiecznych. Jest głównym administratorem strony PSP.

Dodaj komentarz

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118