Podstawy

Jakiej wielkości skrzydło kupić?

Jednym z najczęściej zadawanych przez pilotów pytań jest jakiej wielkości skrzydło należy dobrać do swojej wagi, czy lepiej latać w górnej czy w dolnej wadze, oraz czy przeważenie o kilka kilogramów jest niebezpieczne. I co autor pytania otrzymuje w odpowiedzi? Że skrzydło jest bardziej bezpieczne, że jest mniej bezpiecznie, że lata lepiej, że lata gorzej, że to zależy od wielu czynników, że nie odczuje różnicy, a tak w ogóle to najlepiej gdyby trzymał się zaleceń producenta. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że wszystkie te odpowiedzi są prawdziwe i mogą równocześnie dotyczyć tego samego przypadku. Czytaj dalej

Rozbieg ze skrzydłem

Rozbieg jest fazą startu, która zaczyna się od wyciągnięcia skrzydła nad głowę, a kończy w momencie oderwania od ziemi. Robicie to aby rozpędzić skrzydło względem powietrza do prędkości oderwania was od ziemi. I tu ciekawostka. Człowiek na długich dystansach może biec z prędkością 20 km/h, a sprintem około 40 km/h. Prędkość przeciągnięcia skrzydła znajduje się w okolicach 22 km/h, a prędkość trymowa, z którą skrzydło zazwyczaj szybuje to około 36 km/h. Czytaj dalej

Kupujemy uprząż

Najłatwiej mają zakochani. Oczywiście muszą się zakochać w jakimś konkretnym modelu uprzęży. Wtedy ich wybór będzie zdeterminowany przekonaniem, że dokonują najlepszego wyboru idąc za głosem serca. Cała reszta dokonująca zakupu za pomocą rozumu a nie serca ma przed sobą do wykonania ciężką pracę zrozumienia budowy i działania uprzęży. Myślę, że warto podjąć się tego wysiłku. Czytaj dalej

GPS na zawodach

W lataniu rekreacyjnym GPS jest urządzeniem pożytecznym. W lataniu sportowym jest niezbędny. Wyobraźcie sobie sytuację, gdy w zawodach przelatujecie 100 km, lądujecie na mecie i okazuje się, że wasz wysiłek nie liczy się w zawodach, ponieważ nie przeczytaliście instrukcji swojego urządzenia.  Stąd kilka rad dla osób mających zamiar startować w zawodach lub przy innej okazji dokumentować swoje przeloty za pomocą GPS. Czytaj dalej

Kupujemy glajta

Ilość modeli na rynku jest powalająca i powinniśmy gruntownie rozpatrzyć ofertę, ale i tak zdarza się, że bardzo szybko zakochujemy się w jakimś skrzydle, nawet nie widząc go na oczy. Zanim kupimy, już wiemy, że to jest to jedno, jedyne i kupujemy po kobiecemu biorąc pod uwagę jedynie uczucia. A tu trzeba inaczej, po męsku. Trzeba zgromadzić argumenty, zaprząc logikę, wprowadzić kalkulację – czyli ogólnie wykonać pracę. Czytaj dalej

Akro kompendium

Wstęp

Nie jest możliwe napisanie Akro biblii z dokładnym opisem wszystkich trików po kolei, nadmieniam z dokładnym sposobem wejścia czy też wyjścia z nich, gdyż na wykonanie triku / manewru wpływa bardzo wiele czynników. Jednak jakiś czas temu światowej czołówce akro pilotów udało się napisać coś na wzór czym kiedyś mogłoby być Akro kompendium. Czytaj dalej

Krótki poradnik jak zacząć szkolenie

Instruktor – kto to taki?

Według słownika języka polskiego „instruktor to osoba instruująca kogoś, ucząca jakichś prawideł, udzielająca wskazówek, objaśnień itp. najczęściej na kursach, w sporcie, w wojsku)”. Definicja, krótka i intuicyjna. W przypadku paralotniarstwa jego rola jest jednak znacznie większa, przede wszystkim ze względu na aspekt bezpieczeństwa, jaki od początku towarzyszy lataniu. Czytaj dalej

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118