
Mapy stref do Garmina 2021
Wkraczając w nowy sezon oddajemy w Wasze ręce nowe mapy do urządzeń Garmin. Mapy przygotował dla nas Paweł Radziszewski, za co ogromnie mu dziękujemy w imieniu wszystkich posiadaczy Garminów. Czytaj dalej
Wkraczając w nowy sezon oddajemy w Wasze ręce nowe mapy do urządzeń Garmin. Mapy przygotował dla nas Paweł Radziszewski, za co ogromnie mu dziękujemy w imieniu wszystkich posiadaczy Garminów. Czytaj dalej
W ostatnim czasie pojawiło się wiele wątpliwości związanych z interpretacją przepisów dotyczących uzyskiwania zgody na start i lądowanie przez paralotniarzy z terenów nie będących lotniskami lub lądowiskami. Czy przy każdym starcie i lądowaniu musimy mieć zgodę właściciela terenu? Spróbujmy uporządkować to zagadnienie. Czytaj dalej
Radość jaką daje latanie jest nie do opisania, a większość z nas, z wyjątkiem skrajnych przypadków para-narcyzmu, chce się ową radością podzielić z innymi, utrwalając swe loty na filmie. Koledzy pytają mnie o różne aspekty filmowania, często jak już jestem prawie podpięty do liny, więc, na podstawie ich pytań, postaram się trochę o kamerowaniu napisać, z zastrzeżeniem, że nie uważam się za eksperta. Czytaj dalej
Jednym z najczęściej zadawanych przez pilotów pytań jest jakiej wielkości skrzydło należy dobrać do swojej wagi, czy lepiej latać w górnej czy w dolnej wadze, oraz czy przeważenie o kilka kilogramów jest niebezpieczne. I co autor pytania otrzymuje w odpowiedzi? Że skrzydło jest bardziej bezpieczne, że jest mniej bezpiecznie, że lata lepiej, że lata gorzej, że to zależy od wielu czynników, że nie odczuje różnicy, a tak w ogóle to najlepiej gdyby trzymał się zaleceń producenta. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że wszystkie te odpowiedzi są prawdziwe i mogą równocześnie dotyczyć tego samego przypadku. Czytaj dalej
Co powoduje przeciągnięcie przy starcie?
Przyczyną przeciągnięcia skrzydła jest hol wykonywany na zbyt dużych kątach natarcia. Skrzydło w czasie startu może znaleźć się na zbyt dużych kątach natarcia z następujących powodów: Czytaj dalej
Z Gekon Glide Club otrzymaliśmy opracowaną instrukcję dla pasażerów tandemów. Publikujemy ją tu jako wzór do opracowania własnych instrukcji, a przy okazji może ona być wskazówką do tego jak rozwiązać pewne problemy w tandemowych lotach holowanych. Czytaj dalej
Jeśli w naszym skrzydle linki wykonane są z Dyneemy, to możemy być pewni, że ulegną one skurczeniu po tym, gdy zawilgną i wyschną. Zdarza się to zawsze gdy latamy w wilgotne dni, a nawet gdy pakujemy wieczorem skrzydło z wilgotnej trawy. Czytaj dalej
W ostatnich dniach większość polskich pilotów paralotniowych jest skupiona na poczynaniach Pawła Farona podczas jego udziału w Red Bull X-Alps. Jego aktualną pozycję możemy śledzić dzięki usłudze live tracking zapewnianej przez jednego z producentów sprzętu elektronicznego. Alternatywą dla wszelkich dodatkowych urządzeń mających swoje zalety i wady jest serwer www.livetrack24.com i darmowy program stworzony specjalnie przez nas paralotniarzy dla nas paralotniarzy. Czytaj dalej
Nie da się jednoznacznie powiedzieć, że jeden człowiek jest odpowiedzialny za wynalezienie paralotni. Podobnie jak z większością wynalazków cywilizacja dojrzała do takiego rozwiązania i w wielu miejscach niemal równocześnie spadochroniarze wpadali na pomysł zlatywania z góry na spadochronach szybujących. Taka eksplozja prób nastąpiła około 20 lat temu w połowie lat dziewięćdziesiątych. Po pierwszych próbach można było zacząć udoskonalać ten najnowszy wynalazek lotniczy. Można było to robić korzystając z wiedzy ogólno lotniczej, lub nawet bez niej. Konstruktorem, który w Polsce najwcześniej zainteresował się paralotniami jest Bogusław Pelczar bardziej znany jako Peciu. Czytaj dalej
Każdy, kto zna Krzyśka Dudzińskiego wie jak trudno jest wyciągnąć od niego informacje na temat skrzydeł i latania. Dlatego napisanie tego artykułu uważam za duży sukces. Pierwszy raz natknąłem się na nazwisko Krzyśka pod koniec lat osiemdziesiątych, gdy na okładce Skrzydlatej Polski zamieszczono zdjęcie paralotni wykonanej i pilotowanej przez Dudzinka. Dopiero teraz dowiedziałem się, że to nie były początki lotniczej przygody, bo Krzysiek zaczynał latanie na lotniach. Czytaj dalej