Na początku marca wprowadziliśmy nowe polisy do systemu ZEFIR na rok 2024/2025. W informacji na stronie PSP prosiliśmy Was, by kto może nie kupować od razu OC ze względu na to, że spodziewaliśmy się od ubezpieczyciela podniesienia kwoty maksymalnej limitu sumy gwarancyjnej – związane jest to z wymogiem w takich krajak jak np. Włochy, Austria czy Szwajcaria (SG min 1,5mln EUR).
Jednak do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy takowej oferty, co więcej dostaliśmy informację o tym, iż planowana jest od najbliższego czasu podwyżka kwot za OC. W związku z tym – prosimy Was o niezwłoczne kupienie polis (do 31.03.2024) tak by zachować gwarancje aktualnej ceny.
Po 1.04.2024 oczekujemy kolejnego aneksu. O dokładnych zmianach będziemy Was informować na bieżąco jak tylko otrzymamy oficjalne dokumenty.
Zarząd PSP cały czas aktywnie działa, by oferta ubezpieczeń jaką mamy dostępną była jak najlepsza na rynku. Jednak powstała sytuacja nie jest zależna od nas, tylko od ubezpieczyciela.
Polisy wykupione do 31.03.2024 są oczywiście ważne do 28.02.2025.
Polisy KL, NNW pozostają bez zmian.
Drogie Koleżanki i Koledzy, jak co roku przygotowaliśmy szeroką ofertę ubezpieczeń KL, NNW i OC. Położyliśmy szczególny nacisk na uzupełnienie oferty o możliwie wysoką polisę KL. Pierwszy raz możecie wybrać ubezpieczenie KL o sumie gwarancyjnej aż 625 000 EUR. OWU pozostają bez istotnych zmian. Jednocześnie chcemy podzielić się z Wami informacjami na temat polisy OC. Z uwagi na wprowadzenie wymogu posiadania OC w określonej kwocie we Włoszech, jak również od dawna w Austrii i Szwajcarii, od dłuższego czasu prowadziliśmy intensywne rozmowy z ubezpieczycielami na temat znacznego podwyższenia maksymalnej wartości polisy OC. Niestety na dzisiaj, tj. 28.02.2024 nie zdołaliśmy zakończyć negocjacji a ubezpieczyciel nie przedstawił jeszcze oficjalnej oferty. Dlatego jeśli możecie wstrzymać się z zakupem polisy OC jeszcze tydzień, dwa, a zależy Wam na wyższej kwocie sumy gwarancyjnej to bardzo proszę poczekajcie. Mamy nadzieję, że do połowy marca uda nam się przedstawić Wam nową, korzystniejszą opcję OC, chociaż dzisiaj nie jesteśmy w stanie tego zagwarantować. Oczywiście jeśli potrzebujecie ubezpieczenie OC od 01.03.2024, lub uznacie że dotychczasowe kwoty OC są dla Was wystarczające, to aktualna oferta jest ważna i możecie już teraz zakupić wszystkie potrzebne polisy na rok 2024. Jeśli uda nam się uzupełnić ofertę OC o wyższą sumę ubezpieczenia, to będzie możliwość dopłaty do wyższej, nowej polisy. Będziemy Was informować na bieżąco. Z góry dziękujemy za zaufanie i zrozumienie i zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.
Szanowni Państwo, W związku z powołaniem przez Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego do działalności sportowej, Lotniczego Klubu Sportowego „Zefir” Sp. z o.o., zapraszamy wszystkie osoby chcące zostać licencjonowanymi zawodnikami w sportach lotniczych i wykupić w AP licencje sportowe LSFAI do zapisywania się do naszego Klubu.
Klub Zefir posiada wykupioną licencje klubu sportowego w dyscyplinach:
paralotnie/lotnie,
mikroloty,
modelarstwo,
balony
W związku z tym, iż LKS Zefir jest osobnym podmiotem prawnym zmieniają się zasady członkostwa w nim oraz związane z tym opłaty. Cennik opłaty członkowskiej w Klubie na rok 2023 wygląda następująco:
Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego z opłaconą składką na dany rok kalendarzowy – 150zł /rok kalendarzowy
Osoby nie będące członkami Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego – 250zł /rok kalendarzowy
Członkowie Kadry Narodowej będący członkami Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego z opłaconą składką na dany rok kalendarzowy – 70zł /rok kalendarzowy
Poniżej znajdziecie deklaracje członkowską oraz statut określający zasady działania klubu.
Od 2024 roku przyjmujemy deklaracje tylko elektronicznie – podpisane najlepiej przez Profil Zaufany. Jeśli nie możesz w ten sposób podpisać deklaracji – prosimy o kontakt mailowy.
Po krótce przypominamy ścieżkę jak zdobyć licencje FAI:
Pobrać (link poniżej) deklarację członkowską do Lotniczego Klubu Sportowego – wypełnić ją i odesłać podpisaną
Dokonać opłat do PSP oraz do LKS
Wystąpić do Aeroklubu Polskiego o wydanie licencji FAI – jako klub podając LKS Zefir Sp z oo – dokonać opłaty do AP.
Bardzo ważna informacja: Podpisaną ELEKTRONICZNIE deklarację, oraz potwierdzenie wpłaty należy wyslać na adres email by przyspieszyć akceptacje, ale bezwzględnie pod rygorem unieważnienia członkostwa i licencji FAI.
Szanowni Państwo, W związku z powołaniem przez Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego do działalności sportowej, Lotniczego Klubu Sportowego „Zefir” Sp. z o.o., zapraszamy wszystkie osoby chcące zostać licencjonowanymi zawodnikami w sportach lotniczych i wykupić w AP licencje sportowe LSFAI do zapisywania się do naszego Klubu.
Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego pragnie poinformować i zaprosić wszystkich aktualnych Członków Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego na Walne Zgromadzenie sprawozdawczo wyborcze.
Pierwszy termin zebrania to sobota, 26.06.2021 godzina 10.00
W przypadku braku kworum drugi termin zostaje ustalony na godzinę 10.30 tego samego dnia.
Zebranie odbędzie się w sali Szkoleniowo-Konferencyjnej LOT przy ul. Komitetu Obrony Robotników 43
Wszystkich Członków serdecznie zapraszamy !
Zarząd PSP
Zachęcamy wszystkich paralotniarzy oraz innych przedstawicieli lotnictwa ultralekkiego do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych ogłoszonych przez PAŻP dotyczących zmian w przestrzeni powietrznej wokół Poznania. Wzięcie udziału w konsultacjach zajmuje mniej niż 5 minut – można to w całości zrobić wypełniając formularz na stronie dlapilota.pl, a po wysłaniu formularza nie trzeba już robić nic więcej – nikt nie będzie się z nami dalej kontaktował.
Zmiany zaproponowane przez PAŻP są pozytywne z wyjątkiem jednej – wprowadzenia strefy obowiązkowej łączności radiowej w promieniu około 20-30 km poza granicami CTR Poznań, czyli pod tzw. “niskim TMA – Poznań A” gdzie wysokość jest ograniczona do 460 m.
Wszyscy którzy latają w Wielkopolsce, a także Ci którzy nie chcą aby taka strefa wyrosła im koło domu za kilka lat, powinni wziąć udział w konsultacjach i wyrazić swoją opinię.
Jako paralotniarze nie mamy łączności radiowej i jest ją wybitnie trudno zorganizować ze względu na dodatkowe szkolenia, drogi sprzęt, brak znaków, oraz niespotykane w większych statkach powietrznych problemy techniczne z brakiem miejsca do montażu i/lub zakłóceniami. Jeżeli chcesz pomóc sprawie, wyślij formularz na stronie dlapilota, i w jednym-dwóch zdaniach opisz kulturalnie problem – tj. brak radia wśród paralotniarzy, brak realnej możliwości jego instalacji, a także poinformuj PAŻP o tym, że aby bezpiecznie przelatywać nad przeszkodami musimy często lecieć wyżej niż 200-300 m, i ograniczenie obowiązku posiadania radia do takich wysokości jest bardzo niebezpiecznym pomysłem.
Choć najczęściej strefy obowiązkowej łączności radiowej w Polsce pozwalają na zgłoszenie telefoniczne lotu w przypadku braku posiadania radia, to przykładowo w okolicach Warszawy nie można latać bez radia powyżej 300 m w ogóle. Jeżeli PAŻP będzie wprowadzał takie rozwiązania w przyszłości, to skończy się to albo:
łamaniem przepisów i strefa RMZ nie spełni swojej roli, a coraz więcej pilotów będzie ją ignorować
będzie to doprowadzać do sytuacji bardzo niebezpiecznych, gdzie pilot który musi zachować wysokość np. przecinając las lub zabudowania, będzie albo wlatywał do strefy RMZ, albo podejmie decyzję aby lecieć na 300 m i ryzykować swoim zdrowiem i życiem ze względu na brak radia
Na ten moment nie ma takiego pomysłu w konsultacjach społecznych, jednak jeśli nie zasygnalizujemy problemu teraz, to bardzo możliwe że pojawi się on jeszcze tutaj albo w kolejnych pomysłach. Jak na razie w Polsce jest bardzo mało stref obowiązkowej łączności poza granicami CTR i bardzo zależy nam na tym, aby ten stan utrzymać, i zgłaszać loty telefonicznie.
Dlatego jeżeli zależy Ci na dostępie do przestrzeni powietrznej, weź udział w konsultacjach.
W tym roku po raz trzeci zostaną zorganizowane kolejne Slalomowe Motoparalotniowe zawody w Jutrosinie „Jutrosin Slalom Championships”
Zalew Jutrosiński – jest wymarzonym miejscem na tego typu imprezy. Dwie poprzednie edycje pokazały jakim potencjałem dysponuje to miejsce. Niebawem zostanie uruchomiona rejestracja zawodników. Już w tej chwili do organizatora zgłaszają się zniecierpliwieni zawodnicy z pytaniami o termin rejestracji. Po raz kolejny organizatorzy spodziewają się światowej czołówki zawodników a to będzie gwarancją kolejnych wielkich sportowych emocji. Miniony rok jak i obecny utrudnia wiele działań jak i zorganizowanie zawodów na wysokim poziomie. W roku 2020 miały zostać zorganizowane Slalomowe Mistrzostwa Świata, które zostały przeniesione na ten rok. Właśnie federacja Czeska, również poinformowała że Slalomowe Mistrzostwa Świata w tym roku nie odbędą się. Tym samym w tej sytuacji okazuje się, że z sześciu zaplanowanych imprez Pucharu Świata zostanie zorganizowane tylko pięć.
Szanowni Państwo, W związku z powołaniem przez Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego do działalności sportowej, Lotniczego Klubu Sportowego „Zefir” Sp. z o.o., zapraszamy wszystkie osoby chcące zostać licencjonowanymi zawodnikami w sportach lotniczych i wykupić w AP licencje sportowe LSFAI do zapisywania się do naszego Klubu.
W ostatnim czasie spotykam się z wieloma pytaniami dotyczącymi zasad i stosowania przepisów dotyczących wykonywania lotów na Motoparalotniach. Postanowiłem w te długie jesienne wieczory zebrać istotne zapisy w oparciu o ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 26 marca 2013 r i jego załączników.
Zaznaczam że nie odnoszę się do wszystkich regulacji ze względu na bardzo obszerny ich zakres i nie koniecznie przydatnych w codziennym stosowaniu.
Osoby potrzebujące bardziej szczegółowej wiedzy odsyłam do zapoznania się z całością Ustawy i Rozporządzenia.
Zbiór tych informacji i odwołań będzie również przydany innym użytkownikom urządzeń latających !
Zacznę od tego że Motoparalotnia jest zdefiniowana i wpisana w zasady określone załącznikiem nr. 2 rozporządzenia, natomiast zasady szczegółowe co do stosowania sprzętowego określone zostały w załączniku 5a.
Należy również pamiętać, że mimo wyłączenia z niektórych zapisów Ustawy Prawo Lotnicze jesteśmy nadal w rozumieniu prawa statkiem powietrznym, w klasie Urządzeń Latających; kategorii Kwalifikowanej lub Amatorskiej. Odsyłam do OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejw sprawie klasyfikacji statków powietrznych
Idąc za tym, skoro jesteśmy w kwalifikacji statków powietrznych urządzeniem latającym to czemu amatorskim i kwalifikowanym. Otóż, tutaj rodzi się wśród użytkowników motoparalotni wiele niezrozumienia, ale wbrew pozorom jest to bardzo proste.
Zacznę od tego że wszyscy którzy latają na wózkach jedno lub dwu osobowych wyłącznie w celach rekreacyjnych i sportowych’łapią się’ w kategorii „Amatorskie”. Oznacza to, że jednoosobowe wózki jeśli nie są na nich świadczone żadne odpłatne usługi, są kwalifikowane w kategorii 'Amatorskie’.
Również trajki dwu osobowe jeśli nie są świadczone na nich żadne usługi są kwalifikowane w kategorii amatorskiej, pod warunkiem że latamy na nich wyłącznie sami lub z członkiem załogi (nie pasażerem), tutaj odsyłam do szczegółowych zapisów w rozdziale 6 zał. 2 rozporządzenia.
Natomiast jeśli na wózku jedno lub dwu osobowym świadczymy jakąś odpłatną usługę np. ciąganie banera, przewóz pasażera, inne odpłatne zlecenia to nasz sprzęt znajdować musi się w kategorii Kwalifikowanej.
A teraz czym się różnią te kategorie, otóż kategoria Kwalifikowana musi posiadaćpoświadczenie zdatności do lotu, inaczej mówiąc tzw. przegląd na wszystkie zespoły tego urządzenia latającego. Szczegółowe informacje zawarte są w zał. 5a do rozporządzenia.
Natomiast w kategorii Amatorskiej nie jest wymagane posiadanie dopuszczenia do lotu.
Pragnę jeszcze zwrócić uwagę, że motoparalotnia ma obecnie określoną maksymalną masę startową do 300 kg, przypomnę że jest to maksymalna masa wszystkiego co ma się oderwać od ziemi.
Natomiast po przekroczeniu 300 kg masy startowej mamy już inne urządzenie latające – Paraplan i tutaj jest zawsze wymagane poświadczenie zdatności do lotu ale również dopuszczenie do wykonywania lotów; zał. 5a „oddział 3”, czyli można odnieść się jak do motolotni.
Zwracam uwagę na loty tandemowe, kiedy mamy do czynienia z przewozem pasażera, a kiedy nie ! Należy być bardzo ostrożnym gdyż jeżeli nie spełniamy warunku z par. 6.5.2 rozporządzenia z zał. 2; automatycznie wykonujemy lot z pasażerem a nie członkiem załogi.
Kolejny dość często problematyczny zapis to wykonywanie lotów, proszę zwrócić uwagę na bardzo dokładne określenie zasad, warunków lotów w rozdziale 5 zał. 2; szczególnie par 5.6.10. Miejmy na uwadze te zapisy, i nie prowokujmy sytuacji mogących wprowadzić zmiany w tych zapisach. Niby wszystko wiemy, ale w zapisie par. 5.6.10 litera c, jest: nie wykonujemy lotów;
„krążąc lub przelatując wielokrotnie na wysokości mniejszej niż 150 m nad pojedynczymi siedzibami ludzkimi, w przypadku lotów z włączoną jednostką napędową”
Jak widzimy nawet poza obszarem zabudowy również mamy ograniczenie co do dopuszczalnej najmniejszej wysokości związaną z nieprecyzyjną tzw. ilością lotów. Szanujmy zatem przepisy i mieszkańców nad których siedzibami wykonujemy loty.
Kolejna ważna uwaga – nie jesteśmy urządzeniem Niekwalifikowanym ! a to ze względu na zapis w klasyfikacji statków powietrznych jak i załączniku 5a do rozporządzenia, stanowiącego : urządzenie niekwalifikowane – urządzenie latające niebędące lotnią, paralotnią, motoparalotnią; i nie należy tutaj kombinować z interpretacją bo, w kwalifikacji urządzeń latających jest to oddzielna kategoria i nie jesteśmy do niej przypisani.
W dołączonym zbiorze przepisów zaznaczyłem również zasady wykonywania lotów, wszelkie określenia, jest ich sporo, ale i tak dziesięciokrotnie mniej niż akty normatywne; [link]
Polecam okresowe odświeżanie sobie tych zasad, abyśmy nigdy nie mieli wątpliwości jeśli znajdziemy się w nieznanej nam dotychczas sytuacji, a przede wszystkim latali zgodnie z prawem i bezpiecznie dla siebie i innych użytkowników przestrzeni powietrznej.
Latajmy z pełną świadomością, bezpiecznie i tego życzę wszystkim którym udało się dotrzeć do samego końca.