Aktualności

Raport o ilości paralotniowych świadectw kwalifikacji z podziałem na uprawnienia

Dzisiaj otrzymaliśmy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego odpowiedź na nasze zapytanie o ilość ważnych Świadectw Kwalifikacji i wpisanych w nich uprawnień. Urząd corocznie publikuje zbiorcze podsumowanie ilości Licencji i Świadectw, aczkolwiek dane te nie obejmują poszczególnych uprawnień , w naszym przypadku takich jak PPG i trajki. Poniżej znajdują się odsyłacze do poszczególnych części raportu (format PDF)

ŚWIADECTWA „STARE” (PP) I „NOWE” (PGP) ORAZ WPISANE DO NICH UPRAWNIENIA (stan na koniec 2016)

ŚK NOWO WYDANE W ROKU 2016

WSZYSTKIE ŚK WAŻNE NA KONIEC ROKU 2016 (nowo wydane + starsze)

Zwracamy uwagę na kilka istotnych spraw:

  1. Raport nie obejmuje oczywiście pilotów posiadających zagraniczne uprawnienia, jak i latających bez żadnych dokumentów.
  2. Ze względu na ograniczenia techniczne nie udało się uzyskać informacji o „nowych” świadectwach PGP z uwzględnieniem podziału na „wyłącznie PG”, „wyłącznie PPG”, „wyłącznie trajki”. Przedstawione liczby są tylko zbiorczym zestawieniem wszystkich uprawnień swobodnych, napędowych i napędowo-trajkowych. Nie wiadomo więc ilu napędowców lata również swobodnie, a ilu wcześniej posiadało zapis „Wyłącznie loty z napędem”. Takie informacje być może będą osiągalne w przyszłości, po modernizacji systemu IT przez ULC.
  3. Ponieważ w prawie wszystkich przypadkach kursant szkolący się do uprawnienia PPG i PPGG musi mieć własny napęd (trajkę) można przyjąć, że wszyscy posiadacze tego uprawnienia aktywnie latają napędowo.
  4. Należy mieć na uwadze, że pewną istotną statystycznie właściwością „nowych” ŚK jest ich bezterminowość. Z czasem bardzo trudno będzie ustalić liczbę faktycznie latających osób i takich, które karierę lotniczą zakończyły na zdaniu egzaminu. Do tej pory „znikały” one naturalnie po 5 latach, gdy ich dokumenty traciły ważność. Teraz pozostaną w wykazie po wsze czasy. Na chwilę obecną można jednak założyć, że prawie wszyscy z grona 5238 osób posiadających dokumenty PGP są raczej aktywnymi pilotami, gdyż duża część świadectw PGP stanowią dokumenty wymienione ze „starych” PP.
  5. Z punktu widzenia prawnego Świadectwo Kwalifikacji PP, oraz PGP to twa różne dokumenty. Oznacza to, że ULC traktuje wymianę PP -> PGP jako wydanie całkowicie nowego Świadectwa. Osoby dokonujące takiej konwersji w roku ubiegłym są więc doliczone do raportu „ŚK nowo wydane w roku 2016” pomimo tego, że posiadali już wcześniej uprawnienia.
    AKTUALIZACJA Z 3 LUTEGO 2017: Departament Personelu Lotniczego ULC, po zapoznaniu się z naszą stroną WWW zwrócił nam uwagę, że raport dotyczący ŚK nowo wydanych w roku 2016 obejmuje jedynie osoby, które otrzymały paralotniowe ŚK po raz pierwszy. Wbrew pierwotnie podanym przez nas informacjom piloci dokonujący wymiany nie są w nim uwzględnieni. Wspomniane „wydanie całkowicie nowego świadectwa” odnosi się jedynie do treści pola II samego dokumentu Świadectwa Kwalifikacji, zawierającego datę jego pierwszego wydania. Wcześniejsi posiadacze „starego” ŚK PP będą tam mieli wpisaną datę wymiany na „nowe” PGP a nie datę uzyskania pierwszych w życiu uprawnień.

Podsumowując powyższe można stwierdzić, że w Polsce lata co najmniej 6175 paralotniarzy, z czego 2029 lata z napędem plecakowym a 612 z napędem na trajce. Mamy też 437 tandemiarzy i 72 instruktorów. Oczywiście liczbę należało by zwiększyć aby uwzględnić posiadaczy dokumentów Słowackich, Czeskich, jak i osób latających bez żadnych z nich. Nie podejmujemy się jednak szacunków tej liczby. Być może wystosujemy w najbliższej przyszłości stosowne zapytania do LAA CR i LAA SR.

Jesteśmy najbardziej liczną społecznością lotniczą w całym polskim lotnictwie cywilnym 🙂 Jest nas więcej niż skoczków spadochronowych (1690), pilotów szybowcowych (2657), pilotów zawodowych samolotowych (1274) i pilotów ULM (400) razem wziętych 🙂 Kolejną pod względem liczności społecznością lotniczą są samolotowi piloci rekreacyjni PPL(A) w liczbie 3762 ważnych aktualnie licencji.

 

 

Zniżka na trasy zjazdowe w SKI Arena Łysa Góra

Miło nam przekazać, że dla pilotów Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego otrzymali zniżkę 10%, na narciarskie trasy zjazdowe w ośrodku Łysa Góra (http://lysagora.pl/osrodek/) koło Jeleniej Góry. Aby otrzymać zniżkę wystarczy okazać legitymację członkowską przy zakupie karnetu. Dziękujemy za tą inicjatywę stowarzyszeniu Aesculap i liczymy na długą współpracę, nie tylko w sporcie narciarskim.

Statystyki roku 2016

Witam!

Rok 2016 zamykamy jak już wcześniej pisałem ponad 1150 członkami (stan z przed świąt) i nasi członkowie mieli 126 licencji sportowych FAI w dwóch dyscyplinach, również na przyszły rok mamy wykupione dwie licencje klubu i z tego co wiem to już wpływają wnioski na FAIki, aktualny stan otwarcia AP ma ogłosić do soboty (tak przynajmniej zapowiadano).
Od jutra ruszy w systemie „zefir” składka na rok 2017, składka wynosi jak dotychczas 40 zł na rok (płatna jednorazowo).  Jednocześnie informuję że osoby które nie wpłaciły składki członkowskiej za rok 2016 zostaną uchwałą Zarządu po nowym roku usunięte z listy członków PSP.

Czytaj dalej

Strefy TRA Skrzyczne – Ważna aktualizacja – Uratowane!

propozycja-do-internetu

Jest mi niezmiernie miło poinformować wszystkich pilotów paralotniowych wykonujących loty na Skrzycznem, że dzięki ogromnemu odzewowi środowiska paralotniowego projekt strefy TRA 03C uległ korekcie. Zostaliśmy upoważnieni przez PAŻP do zaprezentowania zrzutu ekranowego z Google Earth obrazującego nowe granice poziome strefy. Widoczna na powyższej ilustracji pomarańczowa linia przedstawia nowy projekt. Jak widać strefa została bardzo znacznie zmniejszona. Nie przykrywa już Baraniej Góry, Skrzycznego oraz wschodniego klina Klimczoka, na który przeskakują niektórzy piloci przy lotach z wschodniego startowiska.

Pozostałe segmenty strefy TRA, tj. segment A i C w żaden sposób nie ograniczają wykonywania lotów paralotniowych. Ich dno znajduje się na poziomie lotu 95 (FL95), który w przybliżeniu wynosi 9500 stóp, czyli około 2850 metrów. FL95 jest jednocześnie granicą przestrzeni klasy G i C, powyżej której piloci paralotniowi nie mogą wykonywać legalnie lotów ze względu na konieczność zachowania dwukierunkowej łączności radiowej ze służbą ATC (kontrola radarowa WARSZAWA RADAR), jak i inne wymogi formalne.

Stan najwyższej gotowości bojowej – Strefy TRA Skrzyczne

2_84-preview

W dniu dzisiejszym zostaliśmy postawieni w stan najwyższej gotowości bojowej informacją o planowanym wprowadzeniu stref czasowo rezerwowanej TRA 03C w rejonie Skrzycznego. Jak informuje portal dlapilota.pl oraz witryna internetowa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej projektowane strefy TRA, będące aktualnie na etapie konsultacji społecznych, maja służyć zabezpieczeniu wykonywania lotów chmurowych (szkolnych i treningowych) przez Aeroklub Bielsko-Bialski. Bardzo niepokojące dla środowiska paralotniowego są granice poziomie i pionowe tego obiektu. Przykryje ono całkowicie górę Skrzyczne i jej bezpośrednie okolice. Jej dno projektowane jest na wartość zaledwie 4500ft, czyli około 1370 metrów. Biorąc pod uwagę wysokość samego Skrzycznego (1257 metrów), jej aktywacja w całym zakresie wysokości praktycznie uniemożliwi wykonywanie jakichkolwiek lotów paralotniowych w tym kluczowym dla nas miejscu.

Wprawdzie strefa TRA jest obiektem aktywowanym w AUP i nie jest aktywna przez cały czas, jednak pomimo tego może ona bardzo istotnie wpłynąć na możliwości latania na Skrzycznem, organizacji zawodów paralotniowych a przede wszystkim na bezpieczeństwo pilotów. Należy mieć świadomość, że szybowiec wykonujący loty chmurowe jest zdecydowanie bardziej narażony na wpadnięcie w korkociąg, utratę orientacji z racji zerowej widoczności w chmurze, czy mimowolne wprowadzenie w stromą spiralę, bądź lot nurkowy. Istnieje więc realne zagrożenie, że spadając np. w korkociągu wyleci poniżej aktywnej strefy TRA i zderzy się z lecącym paralotniarzem. Biorąc pod uwagę ilość korzystających ze Skrzycznego osób i częste widoki kolorowego akwarium, z dobrze ponad setką pilotów należy takie ryzyko uwzględnić i mu przeciwdziałać.

Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe podejmie wszystkie formalne kroki zmierzające do przeciwdziałania ograniczaniu przestrzeni klasy G w tak kluczowym dla paralotniarzy miejscu. Prosimy jednak aby osoby, które zdecydują się na wysłanie do PAŻP własnego głosu w konsultacjach społecznych uczyniły to w sposób szanujący język polski, zasady dobrego współżycia społecznego, a przede wszystkim szanujący adresata jakim jest PAŻP. Prosimy o nie uleganie emocjom i nie wysyłania szkalującej i obraźliwej dla PAŻP korespondencji.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy konsultacji znajduje się na portalu dlapilota.pl pod adresem: http://dlapilota.pl/formularze/projekt-zmian-strefy-tra-03-na-potrzeby-szybowcowych-lotow-chmurowych-konsultacje-spolecz   Oraz na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej pod adresem: http://www.pansa.pl/OPS/konsultacje/konsultacje_TRA03.pdf

Spotkanie w PAŻP w sprawie stref w Beskidzie Wyspowym

Dzisiaj, tj. 14 listopada 2016 roku, w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie odbyło się spotkanie dotyczące planowanych stref TRA w Beskidzie Wyspowym, tworzonych na potrzeby zabezpieczenia operacji wojskowych statków bezpilotowych (dronów). W spotkaniu uczestniczyła strona wojskowa, natomiast ze strony środowiska paralotniowego przybili delegaci Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, Federacji Paralotniowej, oraz Stowarzyszenia Paralotniarzy Beskidu Wyspowego, gospodarza wszystkich startowisk w Bty prMateusz Lubecki – Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe

  • Mateusz Lubecki – Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
  • Mirosław Górski – Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
  • Tomasz Poznański – Polska Federacja Paralotniowa
  • Tamara Dudek – Polska Federacja Paralotniowa
  • Piotr Klimek – Stowarzyszenie Paralotniowe Beskidu Wyspowego
  • Marek Śpitalniak – Stowarzyszenie Paralotniowe Beskidu Wyspowego

Na drodze negocjacji udało nam się wspólnie ustalić rozwiązanie korzystne zarówno dla paralotniarzy, jak i strony wojskowej. Nasze loty w Beskidzie Wyspowym będą odbywały się jak do tej pory :). Na podsumowanie spotkania sporządzono i parafowano stosowną notatkę, która wyszczególnia powzięte decyzję:

  1. Przyszła strefa TRA137A (sektor północny pod „niskim” TMA Kraków B – rejon Dobczyc) dostępna dla strony wojskowej całodobowo
  2. Strefa TRA137B, zasłaniająca startowisko i lądowisko na Ciecieniu, dostępna tylko w nocy.
  3. Zachodnie granice strefy TRA137A i TRA137B przesunięte jeszcze bardziej na zachód.

Oznacza to, że piloci wykonujący loty w Beskidzie Wyspowym mogą robić to w dalszym ciągu bez przeszkód i bez konieczności sprawdzenia AUP, gdyż strefa TRA137B będzie mogła być aktywowana tylko w nocy.

Przypominamy również, że strefa TRA jako taka jest obiektem przestrzeni powietrznej aktywowanym w AUP. Nie jest ona stale aktywna i nie blokuje w sposób trwały możliwości wykonywania lotów. Piloci będą mogli w dalszym ciągu wykonywać loty w północnym segmencie, tj w TRA137A, pod warunkiem wcześniejszego sprawdzenia bieżącego AUP i upewnienia się, że strefa nie została aktywowana przez użytkownika wojskowego.

Jesteśmy otwarci na aktywną współpracę z lokalnymi grupami i stowarzyszeniami paralotniowymi w przypadku ogłoszenia w przyszłości kolejnych konsultacji społecznych, dotyczących jakiejkolwiek przestrzeni w jakimkolwiek miejscu kraju . Zachęcamy do kontaktu z nami i informowaniu nas o samym fakcie istnienia startowisk / lądowisk, jak również o lokalnych problemach i potrzebach.

 

Ograniczenia lotów w strefie EA22 (Warszawa-Powsin) w dniu 11.11.2016

W związku z publikacją NOTAM P3526/16 o wprowadzeniu rejonu ograniczeń lotów EA 022 w dniu 11.11.2016 w rejonie Świątyni Opatrzności Bożej informuję, że lokalizacja rejonu częściowo pokrywa się z rejonem lotów paralotniowych w Powsinie. Proszę o zapoznanie się z załączoną mapą oraz poniższym NOTAM i uwzględnienie strefy EA 022 w ewentualnych lotach w tym dniu wykonywanych w godzinach 5-11 UTC.

Czytaj dalej

Konsultacje Społeczne

Na przestrzeni minionego tygodnia otrzymaliśmy od pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej szereg dokumentów związanych z konsultacjami społecznymi z użytkownikami przestrzeni powietrznej. Poniżej zamieszczamy listę obszarów, których dotyczą konsultację. Jeżeli którykolwiek z naszych członków lata w, albo w pobliżu znajdujących się na liście miejsc, chciałby poznać szczegóły i ewentualnie zgłosić swoje uwagi, może się z nami kontaktować w terminie do 31 października. Może to uczynić telefonicznie pod numerem +48 660 43 44 46 (Mateusz Lubecki) bądź pocztą elektroniczną na adres: sp8ebc@interia.pl . Czas po tej dacie chcemy zarezerwować na przygotowanie pisemnej odpowiedzi na konsultacje.

Równolegle z konsultacjami istnieje możliwość edycji tzw. „kółek paralotniowych”, czyli obszarów AAA zawartych w ENR 5.5

Lista obszarów podlegających konsultacjom:

  1. Utworzenie TRA65 (segmenty A do C) dla Aeroklubu Ziemii Jarosławskiej.
  2. Zmiany granic poziomych ATZ EPKE oraz TRA62.
  3. Wewnętrzna segmentacja stref TRA100-TRA130 (Straż Graniczna).
  4. Strefy TRA137A i TRA138B w Wiśniowej.

Lista proponowanych przez nas zmian w obszarach AAA (UWAGA AKTUALIZACJA POSTA!!):

  1. Komasacja istniejących „kółek” w Beskidzie Wyspowym w dwa duże obszary: Beskid Wyspowy A oraz Beskid Wyspowy B, pierwszy pod TMA EPKK, drugi poza nim z sufitem 8000 stóp AMSL (zmiana skonsultowana i zaakceptowana przez zarząd SPBW).
  2. Usunięcie „kółka” AAA156 Stary Borek i wprowadzenie zamiast niego czterech osobnych obszarów: Borek Stary A, Borek Stary B, Lutoryż A, Lutoryż B (część A pod TMA EPRZ A, część B pod TMA EPRZ B) na potrzeby zabezpieczenia rosnącej aktywności pilotów PPG i powstawania kolejnych startowisk PPG na południe od Rzeszowa.
  3. Przesunięcie granicy południowej AAA181 Boguszów Gorce, nad miejscowości Nowe Sioło i Mieroszów. Usunięcie niepotrzebnego już AAA141 Mieroszów (AAA181 będzie obejmowało to startowisko).
  4. Zamiana AAA146 Góra Żar na AAA191 Żar, oraz AAA150 Skrzyczne na AAA190 Skrzyczne. Nowe obszary o kształcie wielokąta z sufitem 8000 stóp AMSL i dużo większym obszarem, obejmującym praktycznie całą kotlinę Żywiecką.
  5. Poprawienie oznaczeń PPG / PG / PG z Wyciągarką tam gdzie jest to niezbędne.
  6. Usunięcie nieaktywnych miejsc.
  7. Zmniejszenie promienia pozostałych „kółek” do 1 mili morskiej.
  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118