W związku z bardzo dużą liczbą pilotów, chcących wziąć udział w Mistrzostwach Polski 2016, KLiP wspólnie z organizatorem zmuszeni są do wprowadzenia na tegoroczne zawody procesu selekcji. Cieszy nas bardzo tak duże zainteresowanie i chętnie byśmy zobaczyli Was wszystkich w Tolminie, ale niestety zawody paralotniowe mają swoje ograniczenia. W ciągu ostatnich kilku lat nasze zawody przeszły dużą metamorfozę – zaczynając od rangi imprezy towarzysko-sportowej osiągnęliśmy poziom sportowego wydarzenia wysokiej rangi, przyciągającego wielu pilotów z zagranicy. W tym roku planujemy rozegrać nasze zawody wspólnie z mistrzostwami Węgier. Czytaj dalej
Stowarzyszenie Paralotniowe Sudety zaprasza na kolejną odsłonę Seminarium Przelotowego. W tym roku zgodnie z tradycją spotykamy się na Dolnym Śląsku, aby dzielić się wiedzą i promować bezpieczne latanie przelotowe. Chętnie ugościmy każdego, niezależnie od poziomu umiejętności, doświadczenia oraz paralotniowych aspiracji. Czytaj dalej
W naszym systemie dostępne są już nowe ubezpieczenia na 2016 r. Znajdziecie tam wszystkie dobrze Wam znane oferty, a także jedną nowość – ubezpieczenie OC na drony (zarówno dla lotów rekreacyjnych, jak i komercyjnych).
Składki niewiele wzrosły – od kilku do kilkunastu złotych, w zależności od opcji. Składka członkowska pozostała na niezmienionym poziomie i wynosi 40 zł.
Logując się do systemu Zefir należy najpierw zadeklarować opłacenie składki członkowskiej na 2016 r. – wtedy będzie można już wybrać odpowiednie ubezpieczenie. Składkę i opłatę za ubezpieczenie można opłacić jednym przelewem na podane mailowo konto. Każda polisa jest ważna od następnego dnia po dokonaniu wpłaty (ale nie wcześniej niż 1 marca 2016), bez względu na to, kiedy ta wpłata dotrze na nasze konto i kiedy zostanie zarejestrowana w systemie Zefir. Imienną polisę można wydrukować z systemu od razu po dokonaniu wyboru opcji ubezpieczenia. Wszystkie polisy będą ważne do 28 lutego 2017 r.
Chciałbym zawiadomić wszystkich członków PSP i tych, którzy się jeszcze wahają, że wczoraj dotarło do nas nasze nowe pozwolenie radiowe. To co wszystkich ucieszy to fakt, że PSP ma teraz nie jeden a trzy kanały radiowe, w tym jeden współdzielony aktualnie z Federacją. Użytkować te częstotliwości może za darmo każdy członek PSP z aktualnie opłaconą składką członkowską. Czytaj dalej
8 grudnia 2015 roku w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie przy ul. Wieżowej odbyło się trójstronne spotkanie pomiędzy nami, Strażą Graniczną a PAŻP. Z naszej strony obecni byli:
Mateusz Lubecki – Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
Jacek Szost – Stowarzyszenie Paralotniarzy „Cumulus24”
Wiesław Rozmus – Przemyska Grupa Paralotniowa „Latam Bo Chcę”
Roman Boratyn – Przemyska Grupa Paralotniowa „Latam Bo Chcę”
Mariusz Witlański – Prowing
Krzysztof Maciejczuk – Podlaski Klub Paralotniowy
Spotkanie miało na celu poczynienie pewnych trwałych ustaleń, co do wykonywania lotów na ścianie wschodniej oraz w Beskidzkie Niskim i w Bieszczadach. W telegraficznym skrócie można powiedzieć, że jest dobrze. Zostaną opracowane i podpisane porozumienia pomiędzy nami a SG dotyczące wykonywania lotów w strefach TRA100 do TRA130, które powstaną na miejscu aktualnie obecnych tam stref EA. Dokumenty zostaną sporządzone na drodze indywidualnych rozmów pod egidą i wsparciem PSP, pomiędzy lokalnymi stowarzyszeniami (Cumulus24, Podlaski Klub Paralotniowy) a odpowiednimi oddziałami Straży Granicznej. Zaplanowaliśmy już spotkanie w siedzibie Oddziału Bieszczadzkiego w Przemyślu, które miało by się odbyć w połowie stycznia 2016 roku. Podobne działania będą podjęte również na Podlasiu przez PKPara.
Nakreślając ogólnie specyfikę Podkarpacia: latać będziemy mogli prawie wszędzie, po wcześniejszym zgłoszeniu. 24 godziny przed deklarujemy chęć (prawdopodobieństwo) wykonywania lotów w określonym rejonie. Jeżeli warun wypali i ekipa pakuje szpeje, potwierdzamy tę informację nie później niż 3 godziny przed pierwszym startem i określamy, z którego dokładnie startowiska będą odbywały się loty, do której są przewidywane i po jakich miej więcej trasach będą wykonywane. W strefie TRA130 (aktualne EA230) możemy latać na tej zasadzie wszędzie, również na Słowację. W pozostałych strefach możemy poruszać się z marginesem 3 km od granicy ukraińskiej, czyli perła Bieszczad jest zachowana. Straż graniczna może nas jednak uziemić, jeżeli będą mieli pilną potrzebę wylotu. Ustalona została jedna godzina jako czas, który będzie miał pilot od informacji od SG do lądowania, bądź opuszczenia TRA.
Do dogadania pozostają startowiska takie, jak np. Szukalowy Garb czy Laworta, które leżą bliżej niż te 3 km. Będzie to po prostu wymagało zadeklarowania konkretnych, nieprzekraczalnych punktów dla lotów wykonywanych z tych miejsc. Otwartą pozostaje też kwestia wzajemnej komunikacji.
Będziemy Was informować o kolejnych działaniach w tej sprawie.
Free.aero to darmowy międzynarodowy magazyn paralotniowy i motoparalotniowy, wydawany wyłącznie w wersji elektronicznej. Magazyn powstał jako voler.info w wersji francuskojęzycznej, a jego pomysłodawcą i redaktorem naczelnym był Sascha Burkhardt, wieloletni naczelny niemieckiego magazynu Thermik i Paramotor. Od wiosny 2014 r. magazyn, już jako free.aero, zaczął być publikowany w wersji angielskiej, a później także niemieckiej i włoskiej w 2015 r. Pojawiają się w nim zarówno wiadomości z paralotniowego świata, jak i artykuły techniczne, recenzje, reportaże, czy portfolia. Wiele tekstów to dogłębne i ciekawe analizy omawianych tematów. Magazyn można czytać w formie elektronicznej na dowolnym nośniku, a także przez aplikację na Androida (jeszcze niedostępną po polsku). Jak ktoś chce, może go też sobie wydrukować.
Dzięki zaangażowaniu PSP, od jesieni 2015 r. free.aero będzie dostępne także dla polskich czytelników. Jeżeli jest ktoś zainteresowany pomocą w tłumaczeniu kolejnych artykułów, to piszcie na nasz adres mailowy.
Jako pierwszy udostępniamy artykuł o technologii Sharknose, stosowaną w coraz większej liczbie paralotni. Dowiecie się, jak ona powstawał i do czego służy. Czym jest nos rekina? Wszystkie numery magazynu znajdziecie tutaj.
17 października w auli Urzędu Miasta Płocka odbyło się zakończenie PLMP sezonu 2015. Dziękujemy przybyłym pilotom na tą uroczystość, to dzięki wam właśnie ta impreza ma sens i cieszy nas organizatorów, że przybyliście, mimo tak kiepskiej pogody. A przede wszystkim dziękujemy Wam za udział w zawodach i ich bezpieczny przebieg. Czytaj dalej
W dniach 16-18 października organizujemy drugie Zawody Motoparalotniowe o Puchar Prezydenta Miasta Płocka RIVERFLY 2015, połączone z podsumowaniem wyników Polskiej Ligi Motoparalotniowej 2015.
Program imprezy:
Piątek: loty rekreacyjno – pokazowe, rejestracja zawodników (Hotel Otoliński, tam gdzie w ubiegłym roku)
Sobota: od świtu do zmierzchu Zawody o Puchar Prezydenta Płocka,
O godz. 19:00 w auli Ratusza (Stary Rynek 1) wręczenie nagród i podsumowanie sezonu Polskiej Ligi Motoparalotniowej, wieczorem uroczysta kolacja (Hotel Otoliński) – składka na sobotnią imprezę 60 zł od osoby
Niedziela do południa: loty rekreacyjno – pokazowe
Zapraszamy pilotów do wzięcia udziału w zawodach! Liczy się dobra, bezpieczna zabawa i dobre widowisko dla kibiców. Nie pobieramy wpisowego.
Nocleg w Hotelu Otolińskim 60 zł od osoby za dobę ze śniadaniem, pokoje tylko dwuosobowe. Lista nocujących w Hotelu Otolińskim jest już prawie pełna.
3 października odbyły się I Paralotniowe Zawody na Celność Lądowania za Żarze. Ponieważ z początku wiatr nie chciał za bardzo z nami współpracować, a nad naszymi głowami latało na fali całe stado szybowców, postanowiliśmy zaproponować konkurencję alternatywną i jednocześnie „nowatorską”. Został rozstawiony slalom między 5 flagami, który należało pokonać ze skrzydłem nad głową w jak najszybszym czasie. Dużym wyzwaniem okazało się pokonanie całej trasy ziemią (nowopowstały regulamin zabraniał pokonywania bramek drogą powietrzną), gdyż lekko nachylony teren plus wiatr tworzyły idealne warunki do lotów żaglowych w okolicach internatu za Żarze. Jednak niezaprzeczalnie wszyscy bawili się fantastycznie.
Na zakończenie kolejki najlepszy „przebieg” miało dwóch pilotów: Mariusz Nowacki i Ryszard Hutyra (17 sekund), w związku z czym została zorganizowana między nimi dogrywka, którą zdecydowanie wygrał Rysiek. Slalom został wliczony do klasyfikacji końcowej zawodów w taki sposób, że za najlepszy czas (17 s.) otrzymywało się 0 punktów, za najdłuższy czas przewidziany na trasę (3 min.) – 200 pkt, a pozostałe wyniki były punktowane proporcjonalnie. W tabeli wyniki ze slalomu to Runda 1.
Już pod koniec slalomu dało się odczuć, że wiatr stopniowo słabł, a szybowce coraz niżej utrzymywały się na żaglu. W związku z tym szybko postanowiliśmy się przemieścić na start i ruszyć z konkurencjami na celność. No i tu się okazało, że to wcale nie jest takie proste. Najważniejsza zasada – lądowanie należy ustać! – została zignorowana przez zdecydowana większość zawodników. Mieliśmy imponujący pokaz niepoprawnych lądowań we wszelkich możliwych konfiguracjach, łącznie z saltami w powietrzu po odbiciu bocznym od ziemi. Efekty widać w galerii poniżej. Po pierwszej kolejce mieliśmy zaliczone 1 centro (gratulacje dla Szczepana Pawluszka) i zaledwie 9 więcej poprawnych trafień w promień 10 metrów! A mogło się niektórym wydawać, że taka celność to banalne zawody. Ponieważ pierwsza kolejka udała się całkiem sprawnie, rozpoczęliśmy kolejną, którą zakończyliśmy już po zachodzie słońca. Tutaj należą się słowa uznania dla pilotów lądujących pod sam koniec za wyrozumiałość, gdyż mieli dodatkowo utrudnione zadanie, lądując na podświetlonym lotnisku.
Filma autorstwa Andrzeja Mieleckiego vel Szuwarka
Ponieważ na niedzielę prognozowany był jeszcze silniejszy wiatr, postanowiliśmy zakończyć zawody na tym etapie i wyłonić zwycięzców po 3 rundach. Najlepszy okazał się Rafał Soćko (Nova Mentor 2), druga była Katarzyna Franek (Niviuk Hook 3) – jednocześnie najlepsza dziewczyna, a trzeci Szczepan Pawluszek (Gradient Aspen 4). W kategorii juniorskiej (<25) wygrała Jola Bryzek. Podczas wieczornego grilla przy GSS Żar zostały rozdane nagrody. Rafał otrzymał voucher na lot widokowy szybowcem ufundowany przez GSS Żar oraz przełożenie zapasu od szkoły ALTI, Kasia otrzymała vouchery na przegląd paralotni i przełożenie zapasu od firmy Beskid Para Serwisoraz na test przewiewności od szkoły ALTI,a Szczepan na przełożenie zapasu od szkoły ALTIoraz na weekendowy nocleg w dwuosobowym apartamencie od GSS Żar. Jola otrzymała voucher na test przewiewności od szkoły ALTIoraz koszulkę od GSS Żar.Wśród pozostałych osób zostało rozlosowanych wiele paralotniowych nagród rzeczowych w postaci koszulek, czapeczek, rękawów i innych akcesorium ufundowanych przez szkołę Albatros, szkołę ALTI, szkołę Beskid Paragliding, oraz Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe. W imieniu zawodników serdecznie im dziękujemy.
Zawody zostały zorganizowane wspólnymi siłami Górskiej Szkoły Szybowcowej Żar, Beskidzkiego Stowarzyszenia Paralotniowego oraz Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego. BSP i PSP wspólnie pokryły koszty wywozu zawodników na start oraz wieczornego grilla. Dziękujemy bardzo Grupie Beskidzkiej GOPR, która zapewniła darmowe zabezpieczenie ratownicze w osobie Kaspra Mrzyka.
Nieskromnie wydaje nam się, że impreza była całkiem udana, w związku z czym pewnie będziemy planowali ją powtórzyć w przyszłym roku. Co Wy na to?
Wyniki I Paralotniowych Zawodów na Celność Lądowania na Żarze
Nadszedł już czas na podsumowanie w tak intensywnym sezonie Ligi MotoParalotniowej 2015. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 17 października w Płocku odbędzie się uroczyste zakończenie ligi, podczas II zawodów RiverFly o puchar Prezydenta Płocka. Ceremonia planowana jest wstępnie na godz. 18, więcej szczegółów podamy później. Czytaj dalej