Skrzyczne

Stacja pogodowa: http://skrzyczne.pogoda.cc/

Położenie: Szczyrk koło Bielsko-Białej

Rodzaje możliwych lotów: zloty, żagiel, termika

Opis terenu:
deniwelacja: 650 m;
wyciąg krzesełkowy;
korzystne kierunki wiatrów: E, N, W;
wszystkie startowiska uczęszczane (są wstążki).

Start wschodni [E]: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 200 m trasą narciarską FIS (Czarną) w kierunku północnym. Stromy stok umożliwiający latanie na żaglu przy stosunkowo słabym wietrze. Startowisko odnowione, poszerzone i wyrównane dzięki ogromnej pracy BSP.

Start północny „FIS”: Zaraz obok startu wschodniego z trasy narciarskiej. Podłoże gładkie trawiasto-kamieniste. Po lewej stronie plot i wyciąg orczykowy. Ze względu na niekorzystny kształt zbocza żagiel raczej nie występuje (wiatr N). Turbulencja przy silnym wietrze. Na wprost startu las, ale wyraźnie niżej.

Start północno-zachodni [NNW] „Kaskada”: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 200 m trasą narciarską Kaskada (Czerwoną). Po prawej stronie płot (siatka druciana) i wyciąg orczykowy, po lewej drewniana barierka (już niejeden w nią przyłożył). Możliwe loty żaglowe na północno-zachodnim i zachodnim zboczu Skrzycznego.

Start zachodni: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 300 m trasą narciarską Ondraszek (Niebieską), z trasy skręcamy w przecinkę w lewo pod górę, wychodzimy na karczowisko. Start wyłącznie tyłem (konieczny wiatr). Na wprost startu las w małej odległości (częste przypadki zdobywania sprawności dendrologa). Możliwe loty żaglowe na zboczu zachodnim i północno-zachodnim. Możliwa silna turbulencja szczególnie przy odchyłce wiatru południowo-zachodniej (zawietrzna od Małego Skrzycznego).

Inne startowiska: Doliny [N] – dla początkujących (choć wcale nie łatwe), użytkowane przez szkole latania.

Lądowiska:

„Kaimówka” (Kaimowe pole) – oznaczone rękawem koło wyciągu orczykowego oraz inne laki przylegające do Szczyrku na stokach Skrzycznego. W okresie letnim unikać lądowania na nie skoszonej trawie („w szkodzie”). Uwaga na stojaki do suszenia siana i dziury w ziemi po nich. W dni termiczne bywa tu bardzo turbulentnie. Należy uważać na kierunek wiatru, który często jest inny, niż na górze i czasami zmienia się szybko (termika). Kierunek wiatru można zwykle ocenić po dymach z kominów. Znane są przypadki „wykręcenia” się z małej wysokości znad lądowiska.

Jaworzynka – koło stacji pośredniej wyciągu (w połowie wysokości góry). NIE lądować przy wietrze zachodnim! NIE lądować przy silnym wietrze! Można się stąd szybciej dostać na start, niż z dołu. Lądowisko tylko dla zaawansowanych, wymaga dobrego rozplanowania podejścia. Uwaga na turystów.

Dojazd: Samochodem – z Bielska-Białej do Szczyrku, tam prosto główną drogą aż do stacji kolejki linowej (po lewej stronie), wiele parkingów w pobliżu. Autobusem – z dworca autobusowego w Bielsku-Białej co godzinę lub częściej kursuje autobus w kierunku na Szczyrk-Salmopol który zatrzymuje się koło stacji kolejki.

Ocena terenu: Chyba najlepsze miejsce do turystycznego i wyczynowego latania w Polskich górach.

Zaplecze socjalne: Szczyrk jest jedną z najlepiej rozwiniętych pod tym względem miejscowości (uwaga na ferie zimowe – wtedy może być trudno coś znaleźć). Miejsce glajciarskie – u Tadka – dom, w którym wynajmuje pomieszczenia szkoła latania, bardzo blisko stacji kolejki.

Karolina Kocięcka

Członek zarządu PSP. Zajmuje się częścią sportową – organizuje m.in. Paralotniowe Mistrzostwa Polski oraz niektóre edycje PLP. Prowadzi dział bezpieczeństwa, gdzie zbierane są dane dot. zdarzeń niebezpiecznych. Jest głównym administratorem strony PSP.

Dodaj komentarz

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118