v.2.1
Standardy organizacji zawodów z serii
Polskiej Ligi Paralotniowej
(kolorem niebieskim oznaczono standardy nieobowiązkowe)
STANDARDY
1 Strona internetowa imprezy
Uruchomiona przynajmniej miesiąc przed zawodami. Podstawowe informacje organizator przekaże koordynatorowi Ligi w celu równoczesnego umieszczenia ich na stronie psp.org.pl. Organizator otrzyma również dostęp do strony Sport PSP, na której umieszcza wszystkie istotne komunikaty związane z edycją Ligi.
W przypadku, gdyby organizator nie był w stanie uruchomić własnej strony internetowej, strona Sport PSP będzie pełniła funkcje oficjalnej strony zawodów.
a Powinna zawierać następujące dane:
- data zawodów,
- data, godzina oraz dokładnie miejsce rejestracji
- wysokość wpisowego oraz co ono pokrywa
- dokładny opis wszystkich startowisk (z koordynatami i opisem dojazdu)
- plik z punktami zwrotnymi
- regulamin zawodów
- regulamin Ligi (może być jako link do strony PSP)
- warunki rejestracji
b Formularz rejestracyjny zawodów:
Rejestracja odbywa się poprzez system rejestracji na zawody PSP. Organizator zamieści na swojej stronie link do tego systemu rejestracji lub w inny sposób wskaże do niego dostęp. PSP przekaże wszelkie informacje niezbędne do umieszczenia na stronie organizatora formularza rejestracyjnego oraz listy pilotów.
2 Rejestracja na miejscu
- w związku z tym, że każdy zawodnik lata na własną odpowiedzialność, każdy podpisuje oświadczenie o zrzeczeniu się roszczeń wobec organizatora (w załączniku)
- organizator ma obowiązek sprawdzić, czy pilot posiada ważne świadectwo kwalifikacji oraz ubezpieczenie OC
- każdy zawodnik podpisuje oświadczenie o zapoznaniu się i przestrzeganiu regulaminu zawodów oraz regulaminu PLP oraz zgodę na publikowanie wyników na stronie Ligi
- wydanie identyfikatorów (imię i nazwisko, tytuł zawodów, ważne numery telefonów, częstotliwości radiowe, prośba o pomoc)
- wgranie punktów zwrotnych pilotom, którzy ich nie mają
3 Wpisowe
Powinno pokrywać przynajmniej:
- drukowaną mapę z punktami zwrotnymi dla każdego pilota
- minimum puchary dla zwycięzców w poszczególnych klasach i dyplomy dla pierwszych trzech miejsc we wszystkich klasach
Dodatkowo zaleca się, żeby pokrywało:
- transport na startowisko
- hole
- zwózkę z trasy
- lunch pakiety/wodę
- imprezę integracyjną
- T-shirt lub inny gadżet z zawodów
- zabezpieczenie ratowniczo-medyczne
W przypadku, gdy edycja odbywa się także w dni pracujące, musi być możliwość zapłacenia niższego wpisowego, jeżeli pilot chce brać udział w konkurencjach jedynie w dni wolne od pracy.
4 Obsługa zawodów
a Kierownik zawodów
b Sędzia zawodów
c Sędzia punktowy
d Kierownik ds. bezpieczeństwa
e Logistyk zwózki
f Obsługa startu
Dopuszcza się pełnienie więcej niż jednej funkcji przez tę sama osobę na zasadzie unii personalnej, poza sędzią zawodów.
5 Wyposażenie
a Biuro zawodów
- komputer z zainstalowanym programem do obsługi zawodów i z możliwością wgrywania punktów do gpsów i zgrywania tracklogów
- kable do najbardziej popularnych typów gps (PSP zapewnia możliwość wypożyczenia zestawu kabli – załącznik B)
- regulamin zawodów i regulamin PLP w formie drukowanej
- wystarczająca liczba wydrukowanych formularzy, oświadczeń i map
b Startowisko
- wiatrowskaz
- wyznaczone miejsce do startu
- obsługa startu
- lista startowa
- tablica konkurencji (możliwość wypożyczenia od PSP lub wzór w załączniku C do samodzielnego przygotowania przez organizatora)
- mapa w dużym formacie (minimum A3) z punktami zwrotnymi (opcjonalnie z istotnymi elementami przestrzeni powietrznej)
c Lądowisko
- wiatrowskaz
- wyznaczone miejsce do składania sprzętu
- linia mety
6 Odprawy
a Odprawa bezpieczeństwa – obowiązkowa dla wszystkich uczestników i obsługi zawodów. Musi się odbyć przed pierwszą konkurencją. Na odprawie przedstawiane są zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas rozgrywanych zawodów, a w szczególności:
- omówienie specyfiki obszaru na którym rozgrywane są zawody, ze zwróceniem szczególnej uwagi na miejsca i sytuacje potencjalnie niebezpieczne
- zasady komunikowania w obszarze bezpieczeństwa w tym sposoby wzywania oraz udzielania pomocy
- możliwe dostępne sposoby przeprowadzania akcji ratowniczej
- wybór komisji bezpieczeństwa
- częstotliwość radiowa bezpieczeństwa
- zasady ewidencjonowania startu i lądowania pilotów (lista startowa)
- omówienie konsekwencji niestosowania się do obowiązujących zasad bezpieczeństwa
b Odprawa techniczna
- omówienie zasad obsługi przyrządów nawigacyjnych dla pilotów z mniejszym doświadczeniem
c Odprawa przedstartowa
- obowiązkowa dla wszystkich zawodników
- dokładne omówienie warunków pogodowych oraz konkurencji
- wszystkie szczegóły dotyczące konkurencji muszą się znaleźć na tablicy do konkurencji
d Odprawa po konkurencji
- omówienie przebiegu konkurencji
- wspólne oglądanie tracków najlepszych zawodników
- komentarz zwycięzcy konkurencji
7 Rodzaje konkurencji
Organizator lokalny może rozegrać dowolny typ konkurencji pod warunkiem, że będzie można obliczyć jej punktację za pomocą programu SeeYou lub FS i formuły GAP. Mogą to być np. konkurencje typu race to goal, speed run czy AAT. W przypadku wątpliwości, prosimy skontaktować się z prowadzącym punktację.
8 Bezpieczeństwo
a Niezależnie od liczby osób funkcyjnych, podczas trwania konkurencji zawsze jeden przedstawiciel organizatora musi być na ziemi, z radiem włączonym na częstotliwości bezpieczeństwa oraz z telefonem komórkowym.
b Przed rozpoczęciem konkurencji organizator musi posiadać pełną listę startową z numerami telefonów oraz rodzajem i kolorem skrzydła pilotów. Listę tę musi zawsze mieć przy sobie osoba pozostająca na ziemi, posiadająca radio i tel. komórkowy.
c Przed rozpoczęciem konkurencji zawodnicy mają obowiązek podpisać się na liście startowej. Podpis oznacza, że zamierzają startować w konkurencji. Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn rezygnują ze startu, muszą to zgłosić organizatorowi na startowisku. Jeżeli jakiś zawodnik nie podpisze się na startowisku, organizator ma obowiązek upewnić się, jaka jest tego przyczyna – czy nie ma zamiaru startować, czy nie pojawił się na starcie, czy po prostu zapomniał.
d Organizator ma obowiązek pozostać na startowisku do momentu zamknięcia okna startowego lub do momentu, kiedy wszyscy zawodnicy biorący w konkurencji bezpiecznie wystartują.
e Po za kończeniu konkurencji organizator ma obowiązek upewnić się, czy wszyscy uczestnicy wylądowali bezpiecznie. Każdy pilot ma obowiązek odmeldować się albo osobiście u organizatora, albo telefonicznie, albo przy użyciu sms. Organizator musi ten fakt zaznaczyć na liście startowej.
9 Wyniki
Organizator prześle wyniki do PSP oraz/lub ogłosi je na stronie zawodów nie później niż 72 godziny od zakończenia ostatniej konkurencji edycji. Zawodnicy, którzy nie zgrali tracków w biurze zawodów mają 48 godz. od godziny zakończenia ostatniej konkurencji na ich przesłanie w sposób podany przez organizatora. Po tym terminie zawodnicy, którzy nie przesłali tracków, a wystartowali do konkurencji, otrzymują punkty za minimum.
10 Program dodatkowy
a Seminarium edukacyjne
b Impreza integracyjna
c Program zastępczy w przypadku braku pogody
11 Rozliczenie dofinansowania
PSP przed rozpoczęciem sezonu ogłasza, czy i jakiej wysokości środki przeznaczy na dofinansowanie organizacji każdej z edycji Ligi. Środki te mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z organizacją edycji lub na nagrody dla zwycięzców i mogą być rozliczone w następujący sposób:
a zwrot poniesionych kosztów udokumentowanych fakturą wystawioną na PSP,
b opłacenie przez PSP faktury wystawionej na PSP (termin takiej płatności musi być przynajmniej 7-dniowy),
c przekazanie kwot pieniężnych zwycięzcom (organizator lokalny ustala wysokość nagród, a PSP przekazuje nagrody na konto bankowe zwycięzców).
Wszystkie faktury muszą być dobrze opisane.
OBSERWATOR Z RAMIENIA PSP
Na każde zawody Ligi zostanie wyznaczona osoba z ramienia PSP, która będzie pełnić rolę obserwatora. Osoba ta nie może być z ekipy organizatora i musi mieć odpowiednie doświadczenie. PSP wyznaczy obserwatora na miesiąc przed zawodami. Organizator ma prawo poprosić o zmianę osoby obserwatora, nie później niż 2 tygodnie przed zawodami.
1 Funkcja
Obserwator czuwa nad prawidłowym przebiegiem zawodów.
2 Prawa i obowiązki
a Obserwator służy jako doradca dla Organizatora.
b Obserwator monitoruje stopień realizacji przez Organizatora uzgodnionej listy standardów.
c Obserwator ma prawo wstrzymać rozpoczęcie konkurencji, jeżeli uzna, że nie są spełnione wymagania dotyczące bezpieczeństwa, do momentu ich wypełnienia.
d Po zakończeniu zawodów Obserwator sporządza raport z zawodów (na podstawie niniejszych standardów).
Dodaj komentarz