Żar

Źródło opisu

http://paralotniarz.com.pl/
Mariusz Wiśniowski

Kierunki: S, W, N

Dojazd

Dojazd na Górę Żar prowadzi przez Międzybrodzie Żywieckie. Na terenie tej miejscowości znajduje się dolna stacja kolejki wywożącej turystów na szczyt. Równolegle do kolejki na górę prowadzi droga asfaltowa, jednak korzystanie z niej, bez ważnego pozwolenia na wjazd, grozi mandatem. Zdarza się, że policja sprawdza dokumenty tuż pod szczytem. Wjazd własnym samochodem jest dozwolony tylko w przypadku gdy kolejka jest nieczynna.

Startowisko N

Szeroka łąka o łagodnym nachyleniu. Z uwagi na tor (rodzaj kolejki górskiej) po lewej stronie warto rozkładać się na środku z dala od ogrodzenia. Z prawej strony łąka ograniczona jest ogrodzeniem zbiornika i przynależnej zabudowy. Start jest bezproblemowy, a raczej komfortowy. Drzewa na końcu mogą budzić niepokój, ale przy poprawnym starcie i biegu przelecisz nad nimi wysoko. W razie kłopotów jest wystarczająco dużo czasu na przerwanie startu. Zdarzały się przypadki, że problem pojawił się chwilę po starcie, wtedy można awaryjnie lądować na wale zbiornika, choć oczywiście sytuację tą należy traktować jako mocno awaryjną i wyjątkową (obiekt jest chroniony). Przy północnym wietrze, często załapiesz się na żagiel na zboczu. W zależności od odchyłki pewne partie zbocza będą działały lepiej lub gorzej. Standardem jest kociołek (K) po lewej stronie od startu oraz buczki (B) na wschodzie. Często podbija również na wprost.

Lądowisko N

W przypadku startu na północ lądowiskiem jest łąka w Kozubniku. Podejście do lądowania jest komfortowe, ale bywa tam turbulentnie. Należy zwrócić uwagę na rowy melioracyjne którymi usiany jest teren. Przy nieprzemyślanym podejściu można przywalić! Transport 4×4 na szczyt organizowany jest przez Pana Adama.

Startowisko S

Start na południe z samej góry możliwy przy słabym wietrze. Należy uważać na ogrodzenie toru kolejki po lewej stronie oraz na latarnie po prawej. Jeśli latasz na wolniejszym glajcie istnieje prawdopodobieństwo, że przydusi Cie po po drodze i wylądujesz przed „półką”. Dodatkowo, w termiczny dzień start na południe z samej góry i przelot „przecinką” może być niebezpieczny. Kominy z wygrzanego zachodniego stoku zawijają za drzewami powodując w najepszym przypadku duszenie. Podobnie jest w przypadku, gdy kierunek wiatru nie jest ustabilizowany i błąka się pomiędzy S a W.

Wtedy ponownie należy rozważyć start z półki. Znajduje się ona na stoku narciarskim, mniej więcej w połowie wysokości góry i jest traktowana jako drugie (łatwiejsze) startowisko na kierunek południowy. Start jest bezpieczniejszy (przy czystym i często zbyt mocnym południu do startów ze szczytu). Zagrożeniem (przy bardzo pechowym starcie i mocno przewianym glajcie) są linie wysokiego napięcia na zielonych słupach (koniecznie wypatrz je przed wyjazdem na górę).

Lądowisko W i S

W przypadku wiatru z zachodu staramy się lądować podchodząc od wschodu (tj. wzdłuż budynku GSS Żar), wcześniej wytracając wysokość nad zabudowaniami/lasem. Przy silniejszym wietrze należy uważać na rotory znad drzew, a samo podejście dobrze rozplanować, tak, aby nie lądować ludziom w domach i ogrodach. Można ewentualnie lądować tuż nad hangarem ale nie wolno wlatywać na teren lotniska, którego granice wyznaczają białe tabliczki.

Przy startach na południe, lądowanie w moim odczuciu jest trudniejsze, a już na pewno zajmuje więcej czasu. Wysokość wytracamy esując praktycznie do samej ziemi. Trudność może sprawić zmieszczenie się na „naszej” łące. Niebezpieczne są wszystkie okoliczne drzewa i krzaki, a po zimie pozostałości małego wyciągu narciarskiego.

Strefy

Latanie przy południowym wietrze ograniczają od północy strefy lotnisk w Katowicach i Krakowie. Lecąc na wchód należy się pilnować, żeby nie wlecieć w strefę TMA EPKK D, która zaczyna się od 6500 stóp (około 1950 m) wzwyż, a parę kilometrów od niej na północ zaczyna się EPKK B, która ogranicza sufit do 1050 m. Dalej na północ nie wolno się zapuszczać, gdyż zaczyna się tam CTR Krakowa.

Opłaty

Dzienna:
Miesięczna:
Roczna:
Tandemy roczna:

Regulamin

Latanie na Żarze

Opiekun miejsca

Beskidzkie Stowarzyszenie Paralotniowe

Kontakt

Beskidzkie Stowarzyszenie Paralotniowe
ul. Żwirowa 22
34-300 Żywiec

Karolina Kocięcka

Członek zarządu PSP. Zajmuje się częścią sportową – organizuje m.in. Paralotniowe Mistrzostwa Polski oraz niektóre edycje PLP. Prowadzi dział bezpieczeństwa, gdzie zbierane są dane dot. zdarzeń niebezpiecznych. Jest głównym administratorem strony PSP.

Dodaj komentarz

  • email: psp@psp.org.pl

    Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe
    ul. Nad Wisłą 4A, 04-987 Warszawa

    NIP 527 251 23 14
    REGON 140534339
    KRS 0000236118