Zawody paralotniowe mogą wydawać się czymś niedostępnym dla początkującego lub nawet średnio zaawansowanego pilota, ale tak naprawdę każdy paralotniarz może z łatwością zacząć karierę sportową. A może za parę lat pojawią się nowi polscy piloci na mistrzostwach Europy, świata lub na zawodach Paragliding World Cup? O tym, jak zacząć przygodę z zawodami paralotniowymi, napisał Michał Adamczuk:
O ile do latania amatorskiego paralotnią czy lotnią nie potrzebujemy badań lekarskich, o tyle jeśli zechcemy uczestniczyć w rywalizacji sportowej, mamy już taki obowiązek.
W naszym przypadku musimy wykonać badania lotniczo-lekarskie dla Świadectwa Kwalifikacji. W tym celu szukamy w naszej okolicy lekarza z odpowiednimi uprawnieniami (do wykonywania badań lotniczo-lekarskich), a najlepiej przychodnię która specjalizuje się w takowych. Badania są dość szerokie, począwszy od badania krwi, poprzez sprawdzenie wzroku, słuchu, ciśnienia aż po wywiad z lekarzem.
Ważne! Jeśli w rubryce z wiekiem zaczynasz od cyfry 1, 2 lub 3, to takie badania będą ważne aż pięć lat. Dla trochę starszej młodzieży, tj. po ukończeniu 40 lat, badania robimy co dwa lata.
Członkostwo w klubie sportowym
Następnie musimy przystąpić do klubu sportowego posiadającego licencję w Aeroklubie Polskim.
Listę takich klubów znajdziemy na stronie AP (link w kolejnym akapicie). Wiele klubów posiada ograniczoną liczbę miejsc, dlatego kilka lat temu przygotowaliśmy w PSP rozwiązanie, dzięki któremu każdy chętny może znaleźć miejsce w naszym klubie. W tym celu utworzyliśmy Lotniczy Klub Sportowy „Zefir”. Jeśli nie jesteś członkiem innego klubu sportowego, tutaj (
https://psp.org.pl/licencje-sportowe-fai-na-2024r) znajdziesz instrukcję jak stać się członkiem LKS „Zefir”.
Licencja FAI
Większość zawodów sportowych w przypadku latania przelotowego, posiada status FAI2. Oznacza to, że zawody są zatwierdzone przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI), a do udziału w nich potrzebujemy licencji sportowej FAI (zwanej potocznie fajką). W tym właśnie celu, wykonaliśmy kroki wymienione powyżej. Teraz pozostało nam złożenie wniosku i dokonanie opłaty w Aeroklubie Polskim.
Gdzie szukać zawodów
Jeśli już mamy ważną na dany rok licencję FAI, czas znaleźć ciekawe zawody.
W sieci są dwa miejsca, w których znajdziemy listę planowanych zawodów oraz gdzie będziemy mogli się na nie zapisać. Pierwsze z nich, to oficjalna strona komisji lotniowej i paralotniowej FAI (CIVL):
https://civlcomps.org/events.
Tutaj znajdziemy wszystkie planowane i przeszłe zawody kategorii FAI2 i FAI1 (mistrzostwa świata i kontynentów), nie tylko w dyscyplinie przelotowej, ale wszystkich pozostałych, w tym Hike&Fly. Wyszukujemy interesujące nas zawody, zapoznajemy się z ich opisem i warunkami selekcji. Jeśli jesteśmy zainteresowani udziałem wystarczy wypełnić formularz rezerwacji.
Kryteria selekcji bywają różne. Zawsze w opisie zawodów znajdziemy ich dokładny opis. Organizator może opierać się na kolejności zgłoszeń, rankingu WPRS (o tym niżej), zastrzegać określoną ilość miejsc dla pilotów danej narodowości, albo stosować sobie tylko znajomy klucz.
Zapowiedzi większości zawodów na nowy sezon pojawiają się późną jesienią roku poprzedniego, dlatego warto śledzić już od października powyższe strony. W przypadku popularnych zawodów, gdzie brana jest pod uwagę kolejność zgłoszeń, liczą się wręcz minuty od otwarcia zapisów.
Hurra! Jedziemy na zawody!
Jeśli w naszej skrzynce pocztowej znaleźliśmy wiadomość od organizatora zawodów, w której zaprasza nas do udziału, oznacza to czas na zapłacenie wpisowego oraz upewnienie się, że spełniamy wymogi formalne. Jeśli nie dokonamy w wyznaczonym terminie wpłaty, spadniemy na koniec kolejki, a nasze miejsce zajmie ktoś inny.
Poza ważną licencją sportową FAI, organizator może wymagać od nas na przykład karty IPPI4 lub IPPI5. Warto doczytać w opisie zawodów.
Kiedy na zawody wybieramy się za granicę, warto zawczasu sprawdzić jakie wymagania musimy spełnić w danym kraju jako pilot paralotni. Uczestnictwo w zawodach nie zwalnia nas z przestrzegania lokalnych przepisów. Kompendium na ten temat dla najpopularniejszych kierunków znajdziesz tutaj:
https://psp.org.pl/ubezpieczenia/przewodnik-po-ue/.
WPRS. A co to?
W opisie selekcji pojawiło się hasło rankingu WPRS. Jest to klasyfikacja sportowa pilotów, którzy wzięli udział w zawodach klasy FAI2. Takie zawody, tak jak FAI1, są odpowiednio ważone pod kątem ich jakości. Za osiągnięte wyniki w takich zawodach dostajemy odpowiednią ilość punktów. To ile ich zbierzemy, decyduje o naszym miejscu w światowym rankingu.
Jakość zawodów zależy od uczestników, tj. ich pozycji w rankingu, ilości i jakości tasków. W uproszczeniu, im lepsi zawodnicy, im bardziej udane zawody, tym więcej punktów.
Ranking bierze nasze cztery najlepsze zawody z ostatnich dwóch lat, przy czym im starsze zawody, tym mniejsza waga punktów w naszym rankingu. Ranking:
https://civlcomps.org/rankings.
Jeśli masz dodatkowe pytania, potrzebujesz porady, pisz do nas. Chętnie pomożemy.